3.4

Jätten

30-årige Rikard är autistisk och svårt missbildad. Han bor på ett hem för människor med intellektuell funktionsnedsättning. Som treåring separerades han från sin mamma och detta plågar honom än idag. För att hantera livets prövningar flyr Rikard in i en fantasivärld där han är en 50 meter hög jätte.

Originaltitel Jätten
Alternativ titel The Giant
Regissör Johannes Nyholm
Manus Johannes Nyholm
Genre Drama, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud, Linda Faith, Tove Orrbeck, Ola Bjurman, Niclas Fransson, Hasse Hermansson, Pablo Patron, Stig Rehncrona, Eva Lena Ljung-Kjellberg, Eva-Karin Ingelstedt, Birgitta Blad, Bengt Carlsson, Gun Larsson

2019-08-07
Rätt okej film, men blev dryg....
ouimadame
2019-05-06
jävligt bra
vonadel
2019-03-24
Hmm. Knepig och spretig.Ibland fantastisk socialrealism som bara svenska filmer kan skildra. Tycker dock den svävar ut lite för mycket i fantasy inslagen. 5/10
92axha10
2019-02-27
Tröttnade på den fort. Fanns inte mycket att fokusera på.
dafreakish
2019-02-10
Intressant om utanförskap och längtan. Hyggliga effekter i en film som vågar vara annorlunda och sticka ut. Men den är för kort och det hastiga slutet drar ner betyget.
Norpan0
2019-01-29
En fin film. Folk kan vara så otroligt elaka och bete sig så barnsligt mot de avvikande.
deswhip
2019-01-29
Filmen får en trea för originalitet och ickekommersiellt berättande. Jag tycker sådana filmer är svåra att jämföra med Hollywoodfilmer, man måste liksom vara lite förlåtande. Slutet var bra.
bnw
2018-06-11
Pretty fucking far from Dockpojken.
2018-03-14
Många fina scener och i en i grunden gripande historia, men det hela känns mer som en bra idé än en lyckad film. Dessutom är den onödigt utdragen. (6/15)
P3RS0NA
2018-03-08
Johannes Nyholms debut som långfilmsregissör är en hjärtskärande gåva till alla som haft en uppväxt präglad av utanförskap, och en upplevelse av att vara missförstådd som människa. Fantastisk!