2.9

Jauja

En far och en dotters resa från Danmark till en okänd öken, som existerar i en värld bortom civilisationen.

Originaltitel Jauja
Regissör Lisandro Alonso
Manus Lisandro Alonso, Fabian Casas
Genre Drama, Western, 2010-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, Viilbjørk Malling Agger, Ghita Nørby, Adrián Fondari, Esteban Bigliardi, Diego Roman, Mariano Arce, Misael Saavedra, Gabriel Marquez, Brian Patterson

Fredzon_M
2019-06-11
Trodde det var något galet med den version jag kollade på, med sin avgränsande ruta med rundade hörn, men den skulle tydligen vara så. Just detta skapar en intressant effekt av distans. Emellanåt är filmens resa en lite väl trög skritt genom ändlösa landskap, men precis innan träsmaken sätter in vänder det och filmen stampar igång i drömlik trav. När det hela var över kände jag mig kallad att omedelbart ta mig upp i sadeln igen för att se om utvalda delar.
Xtro
2019-02-23
SPOILER ALERT: I inledningen onanerar en man i en vak, vilket jag tar som att regissören klargör att han onanerar till sitt egna snille. Akt två består nästan uteslutande av dialogfria scener där viggo mortensen i närbild vandrar från en stillastående kamera som skiftar läge en millimeter en gång i vissa scener, tills han tar sig ur dess synfält, plus 10 sekunder till utan rörelse. I tredje akten pratar en man om att hundar blir irriterade och kliar sig själva när någonting händer som de inte förstår.

2015-10-12
Väldigt vacker. Vill åka till Argentina med en gång.
Tonti
2015-02-01
En av de visuellt vackraste filmer jag överhuvudtaget sett från de senaste åren. Otroliga färger och teatrala kompositioner i en film som lyckas vara både mytologisk och oväntat rörande på samma gång. Lär vara en av årets mest fascinerande filmer.
KimEkberg
2015-02-01
oerhört snygg och ganska sensibel.
Roarer
2015-01-30
Vidstige går vilse. Jävligt vilse.