Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

Ungdomsbok

Shortly kortfilm

 
BETYG
3.8
av 5

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles


Vi får följa Jeanne Dielman, en ung änka som bor med sin son. Under tre dagar, då pojken är i skolan, sköter hon om lägenheten och tar emot klienter.


Originaltitel Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Regissör Chantal Akerman
Manus Chantal Akerman
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Delphine Seyrig, Jan Decorte
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 313
Filmnummer 23993

Recensioner

Filmen har inga recensioner ännu.

Kommentarer


andmoreagain
2022-10-08
Det går hundra olidliga kulturknutte-filmer tills man ser en som är riktigt bra. Detta är ett riktigt bra exempel. En stor filmupplevelse där ledan, rutiner och tristess för en änka fångar en till fullo. Den kvinnliga huvudrollen gör en otroligt bra insats.
Rune2000
2022-09-21
Håller med en tidigare kommentar om att denna film är mer intressant än bra. Efter de första två trans-liknande timmarna började jag dagdrömma om allt det spännande som kan möjligtvis hända under filmens tredje akt. Tyvärr blev det inte alls lika starkt eller kontroversiellt som jag hade hoppats på. Istället bjuder filmen på mer av samma sak. Tji fick jag!
Sheepy
2024-05-15
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles är en speciell film och troligtvis olik någon du tidigare sett eller någonsin kommer se igen. Ska man ändå försöka göra en jämförelse vad gäller stämning och statiskt kameraarbete är nog det närmsta du kan komma Roy Anderssons ”Songs From the Second Floor”. Jeanne Dielman har däremot ett lägre tempo, färre karaktärer och är helt utan humor. Filmen blev initialt inte särskilt hyllad men har senare omvärderats. Nu räknas den både som en feministklassiker och som en av de bästa filmerna genom tiderna. Filmen är regisserad/skriven av den belgiska filmskaparen Chantal Akerman och skildrar tre dagar i änkan/hemmafrun Jeanne Dielmans liv. Vi får följa henne när hon städar, förbereder mat, äter middag med sonen, hennes rutinbesök på stan och när hon tar emot kunder bakom en stängd dörr. Alla uppgifter hanteras med en liknande trans men från dag två börjar vi se en fasad som spricker och att allt inte står rätt till. Det kan vara mat som blir förstörd, ett lock som missas att läggas på eller att hennes favoritplats på caféet är upptagen. Delphine Seyrig är trovärdig som Jeanne Dielman och lyckas väl kanalisera hennes intensitet och effektivitet. Filmen är även en intressant karaktärsstudie och Jeanne Dielmans sinnesstämning förmedlas mycket bra. Vi känner det hon känner även om filmen är sparsmakad vad gäller dialog. Jeanne Dielman har inte släppt mitt medvetande sedan första gången jag såg den. Det är en av de mest minnesvärda, speciella och meditativa filmupplevelser jag någonsin har upplevt. Trots att filmen är händelsefattig känns flera scener fullständigt inbrända på näthinnan och kommer nog förbli där i resten av mitt liv.
mammene
2021-10-03
En film som kanske är mer intressant än bra, kan nog anses som pretentiös. Man ska nog inte vara trött när man ska beskåda detta, är då lätt att missa det diffusa. Just det långsamma och repetitiva skeendet gör att det som smygs på känns väldigt tydligt. Huvudpersonens vardag i sin miljö och hennes mående är i fokus hela tiden, slutet kanske jag inte riktigt gillar, men kan förstå. En film som följer med ett tag och det är ett stort plus.
Albion
2020-08-15
Fascinerande på många vis. Är lite tacksam över att ha sett en del på den stora älgvandringen i våras så "slow-tv" kan vara ett bra sätt att förbereda sig på denna film hehe. Annars förs också tankarna till filmen 2001 och datorn HALs breakdown, det monotona robotliknande beteende drabbas av störning etc. Som sagt tankeväckande och fascinerande men visst måste tålamodet vara din bästa vän den dag du ska titta. Betyget blir en 4;a
LaszloKovacs
2020-08-03
Slopad änkepension och särbeskattningen blev den politiska lösningen på Jeannes och hennes olyckssystrars öden på 70-talet. Kvinnor som isoleras med sysslor i hemmet hamnar ofelbart i själslig ohälsa.
F-M-J
2020-07-20
Feminist rulle som hade tjänat på lite extra krut. Gillar stilen i mångt och mycket men finner inte helheten tillräckligt intressant för att ge den mer än godkänt.
hsimpson
2020-07-18
Neurotisk kvinna som lever ett inrutat och torftigt liv, och smälter in i färgerna i sin lägenhet. Pendlar egentligen fram och tillbaka mellan alla betygssteg (utom femman) under filmens gång. Det som gör att jag trots allt sätter det lägsta betyget är att den i slutändan ger alldeles för lite för att den här typen av berättande ska vara befogat. Slutet är en antiklimax, eftersom man har sett det komma. Dialogen är riktigt dålig, och skådespeleriet egentligen bara bra under den tredje dagen. Men jag förstår folk som sätter riktigt höga betyg på detta. På allvar. Det var bara inte för mig.
Mysharry
2020-07-03
Tyvärr kommer jag inte orka se klart, måste sova. Makalöst långsam. Otroligt dåligt framförd dialog. Detaljer, detaljer överallt. Men helt plötsligt finns det två stolar i köket! Hur då?! Det fanns ju bara en?!? Det går inte att sluta titta. Det går inte sluta kommentera allt som (inte) händer. Men Roy Anderson gör det bättre.
jep
2020-04-11
Man vill bara ge henne en kram.
Visa äldre kommentarer »