3.5

Jesus Camp

En dokumentär om sommarläger i USA där barn ska "utbildas" till att bli goda kristna enligt den evangelistiska skolan.

Originaltitel Jesus Camp
Regissör Heidi Ewing, Rachel Grady
Genre 2000-tal, Dokumentär
Betygsantal 1938

jlam
2018-05-13
A till B, inga större överraskningar. Budskapet har man i princip genom att titta på omslaget. Inte för att jag är särskilt religiös själv men att Sverige är det minst religiösa landet enligt filmen (undrar om det stämmer fortfarande...) innebär ju bara att vi hyllar ANDRA saker på ett religiöst sätt som är minst lika destruktiva för väst: överdriven mångkulturalism och annat dumt. Det är nog en mänsklig grej att behöva en ledare av något slag (tidigare i Sverige var det kyrkan, numera litar vi till det staten och media pumpar ut till oss)
2017-10-23
intressant dokumentär
peu-depeu
2016-07-17
Stackars stackars barn som hjärntvättas av vuxna som är övertygade helt utan vetenskapliga grunder. Jag hoppas så innerligt att några av dessa barn kommit tillrätta i sin hjärna efter en sådan uppväxt.
supermancover
2016-05-16
Skrämmande och sjukt. Då är jag ändå uppväxt med en pappa som är pastor. Det var inget konstigt alls i jämförelse med detta.
pungsnigel
2016-03-30
Otroligt obehaglig men intressant !
Valarn
2015-01-20
Intressant och mörk, men inte särskilt imponerande hantverk. 3/6
Mat1az
2014-07-09
Mycket intressant insyn i hjärntvätteri-fabriken och hur religion tar utvecklingen tillbaka till stenåldern.
emilstjernholm
2014-07-08
"The world\\'s most religious country is India, the least religious country is Sweden. We are a nation of Indians run by Swedes" - känner mig sällan stolt för att vara svensk men det där ryktet tycker jag vi ska vårda ömt. Fascinerande att man låter filmskaparna få så pass mycket insyn i deras sektbeteende, man ser verkligen inte problematiken i hjärntvätten och krigsretoriken.
dafreakish
2014-05-31
Obehaglig, men fascinerande, dokumentär om hjärntvätteri på allra högsta nivå av den politiska högern i USA. Dubbelmoralens högfäste USA visar här sitt allra smutsigaste ansikte när man talar om frihet och sedan pumpar barn med religöst nonsens. En indoktrinering så skrämmande att man nästan inte kan titta då det både gör ont och liknar en sekt till en sådan grad att Heaven\\'s Gate nästan känns liberal. Ett måste att se. En liten fotnot är dessutom att Ted Haggard är med, en man som talar högt om hur fel homosexualitet är, för att sedan visa sig vara just precis det han så högljutt hatat offentligt.
Elmore
2014-05-15
Alla västerlänningar som upprörs över extremister från andra religioner borde se den här.