3.2

Jesus Christ Superstar

Filmatiseringen av Andrew Lloyd Webbers berömda rockopera om de sista dagarna i Jesu liv.

Originaltitel Jesus Christ Superstar
Regissör Norman Jewison
Manus Melvyn Bragg, Norman Jewison, Tim Rice
Genre Musikal, Drama, 70-tal
Skådespelare Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen, Bob Bingham, Larry Marshall, Josh Mostel, Kurt Yaghjian, Paul Thomas

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
Under tonåren började jag intressera mig för religion, främst kristendomen, då vi gjorde en skolresa och besökte en kyrka i Vadstena. Det besöket gjorde ett väldigt starkt intryck på mig och ...   Läs mer »

RustyFilm
2019-06-27
Det började med Andrew Lloyd Webber & Tim Rices dubbel LP Jesus Christ Superstar 1970 som så småningom blev storsuccé som musical med premiär på Broadway 1971, den här filmatiseringen kom ytterligare två år senare. Regin stod Norman Jewison för. När jag nu 45 år senare ser filmen (har även sett den nån gång tidigare) upplever jag den som teatral och stel. Mycket lite tal. Det är musik och sång som dominerar (naturligtvis). Kvalitén på musikstyckena är varierande men här finns ett par riktigt sköna och tidlösa låtar. Inspelningen är gjord i dramatiskt tjusig ökenmiljö allt är mycket ”70-tals hippie”. Inslagen med k-pistar, tanks, byggställningar och flygvapen känns till att börja med konstigt men detta höjer nog dramaturgin i tillställningen en hel del.
JohnTron
2018-06-02
Skönt tidsdokument - men kanske inte en jättebra film. Gillar hippiekänslan den förmedlar.
apmannen
2018-04-05
Den årliga Jesus-filmen under påsk. Inte illa alls, öken + hippies är en sällsynt lyckad estetisk kombination.
2017-12-27
Jag vet inte, men har så svårt för detta...
2017-10-24
2016-07-17
Denna upptäckte jag när jag gick i nian. En dag efter skolan befann jag i en ICA Maxi-butik och rotade i en sån där filmlåda med VHS:er och det var där jag hittade den. Intresserad av religion som jag var och fortfarande är så bestämde jag mig för att köpa den och det blev en av mina favoriter direkt. Jag köpte den på DVD några år senare och sen även på Bluray. Jag tycker att Ted Neeley gör ett väldigt bra jobb som Jesus och han gör till och med rollen bättre än vad Ian Gillan gjorde i originalversionen. Carl Anderson är väldigt bra som Judas och likaså Yvonne Elliman som Maria.
malin93
2016-07-01
Bäst är Judas och Maria Magdalena! Jesus är okej. Älskar alla kläderna.
Ful_fisk
2015-10-11
Jovars, detta är ju bra och så. Blev dock lite besviken på att de bara slängt ut casten i öknen istället för att verkligen bygga upp Jerusalem och spela in det hela med rejäl scenografi och allt sådant. Hade blivit mäktigare så, nu känns det istället mer som att man ser en filmad Broadway-musikal snarare än en film. Men musiken är ju grym och widescreen-fotot fint.
Redwood
2015-05-19
Proove to me that you'r divine, change my water into wine!
Hypostas
2014-04-18
Åh, en favorit från min barndom när jag gick i musikklass. Den håller bra även idag.