3.1

Isabelle

Den unga och vackra Isabelle åker på semester med sin familj till södra Frankrike. Under resan träffar hon en tysk kille som hon bestämmer sig för att ge sin oskuld till. Erfarenheten lämnar en nyfikenhet och en experimentlust som tar henne in i ett farligt spel.

Originaltitel Jeune & jolie
Alternativ titel Young and Beautiful, Young & Beautiful, Jeune et Jolie
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Vuxenfilm, Drama, 2010-tal
Skådespelare Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Frédéric Pierrot, Fantin Ravat, Johan Leysen, Charlotte Rampling, Nathalie Richard, Djedje Apali, Lucas Prisor, Laurent Delbecque, Jeanne Ruff, Carole Franck, Olivier Desautel, Serge Hefez, Akéla Sari, Stefano Cassetti

KyLLo
2019-07-25
En av Ozons allra bästa filmer. Temat känner man igen från andra filmer, men han har satt sin prägel och har något eget att förmedla, vilket ändå gör den speciell. Han har funnit ett mellanting mellan det gamla och strikta, och det moderna och frigjorda. Detaljerna är riktigt intressanta med värderingarna, relationerna och de enskilda handlingarna. Jag skulle inte säga att det finns spänning, men en viss mystik. Tänkvärd, men inte provokativ eller förskönande. Bra skådespelare. Sedan älskar jag filmningen som jag tycker för tankarna till snygga 1960- och -70-talsfilmer eller Ozons tidiga filmer.
Tonti
2019-06-23
Gåtfull skildring av en gåtfull karaktär. Och inte på nåt bra sätt.
Sarakin76
2017-12-10
Ganske så interessant film. +3.
RustyFilm
2017-01-19
Ett ganska så spännande psykologiskt porträtt med en vacker Marine Vacht (Isabelle) i huvudrollen. Isabelle är en tonårstjej som jobbar hårt med sin inre tonårsrevolt. MV gör rollen mycket trovärt och övertygande. François Ozon (manus och regi) ger MVs nakna kropp många filmminuter och säkert är det FOs affärsidé för att sälja sin skapelse. Men det finns mer djup i det här än så, i en tidig scen när Isabelle begår sin sexdebut, ett ligg på beachen, låter han Isabell stå som ett spöke bredvid och se på (Varför denna spökbilds scen, kanske för att visa att Isabelle drabbas av nån typ av identitetsstörning just då). Prostitutionen blir hennes självdestruktiva beteende efter detta (precis som droger, anorexi och skärning är det för andra). Ähh, nån psykolog e jag inte. Hyfsat soundtrack är det bitvis
Tatty
2016-05-29
Filmen var inte så dålig. Faktisk bra och okej. Lite spänning i filmen.
mr_magi
2016-01-09
Uppfattade denna som väldigt provokativ och förskönad. Vacths skådespel räcker ändå till en trea
todape
2015-04-06
Anmärkningsvärt ytlig film om ett tema som man borde kunna finna hur mycket djup i som helst. 4/10
AlbertSpica
2015-04-03
Enkel och rätt intressant men lite tunn? Att höra M83 och Crystal Castles med någon minuts mellanrum va gött. Vill se mer med Marine Vacth, shit vilken tjej. Ganska stark 3:a.
kakbakarn
2015-02-09
Det återstår att se hur den här filmen känns när jag bekantat mig mer med Ozon och har mer att jämföra med, men som det är nu gillade jag den mycket. En film som aldrig pekar med hela handen, utan att för den sakens skull kännas moraliskt förvirrande eller otydlig. Fint tempo, elegant skådespel och en lagom subtil skildring av ämnet. Svag fyra allt som allt.
haajen
2014-09-25
Stark fyra till denna variant av Dagfjärilen. Det här är inte en film som egentligen handlar om prostitution utan om en ung tjejs väg till att hitta sin sexualitet och sig själv i ett samhälle där allt är till salu. Vackert, obehagligt och mycket tänkvärt.