3.2

JFK

En åklagares kamp för att finna sanningen bakom mordet på president John F Kennedy visar sig snart vara en till synes omöjlig uppgift. Högt uppsatta människor, varav vissa fortfarande är beredda att berätta vad de vet, grillas hårt av den undersökande åklagaren, och även om många år går samlar han upp all information han kan för att kanske slutligen kunna lägga fram bevis som talar för sig själva. Bevis som kan berätta vad som verkligen hände den dagen då USA:s president blev mördad.

Originaltitel JFK
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone, Zachary Sklar
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 90-tal, Biografi
Skådespelare Kevin Costner, Sissy Spacek, Jay O Sanders, Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Michael Rooker, Wayne Knight, Joe Pesci, Donald Sutherland, Laurie Metcalf, Kevin Bacon, John Candy, Brian Doyle-Murray, Walter Matthau, Jack Lemmon, Edward Asner

Skapad 2019-12-20 av Kontrisen
Inget fascinerar oss människor mer än kändisars död, speciellt om deras liv tog slut av att någon tog den personens liv, och riktigt speciellt blir det om mordet aldrig löses. Så är fallet den...   Läs mer »

PeterTheW
2016-03-07
En väldigt svag trea. Plus för många duktiga skådisar och plus för en härlig konspiration samt sista timmen som är det helt klart mest intressanta. Tyvärr dras den här filmen med problemet att vara på tok för lång - 2,5 timme hade varit ett passande format, men släng på en extra timme för att utmana ödet. Filmens första två tredjedelar är rent ut sagt tråkiga och jag funderar både en och två gånger på att ge upp. Trean är som sagt svag. Förstår att denna gått hem väldigt bra i hemlandet och det krävs kanske en flaggviftande amerikan för att verkligen uppskatta det.
2016-03-06
En mycket lång film som kunde blivit tung, men det blev den aldrig utan tvärtom höll den intresset vid liv, den var också förvånande lite rörig fast det var så många personer inblandade. Kan känna att man kanske hade velat veta lite mer vilka personerna runt åklagaren var och kanske även bakgrunden till åklagaren. Men inga stora anmärkningar, den höll formen hela tiden och en mycket intressant teori, får vi någonsin veta sanningen undrar man, stark trea!
Hypostas
2016-01-30
Sänkning till trea utan omtitt. Jag är inte alls särskilt road av konspirationsteorier numera.
kakbakarn
2015-07-14
En film med flera tydliga styrkor och svagheter. I korthet kan man säga att Stone hade vunnit på en mer öppen inställning till frågan "vad hände egentligen?", där han kunde få tittaren att allvarligt tvivla även på Garrisons teorier, och han hade också vunnit på ett upplägg med färre män som presenterade utläggningar för varandra i scen efter scen. Det blir lite tradigt. På den positiva sidan har vi den spänningsfyllda sista trekvarten, rättegångsscenen, när det stora materialet äntligen presenteras på ett medryckande vis. Filmen är förstås välgjord rakt igenom och det är kul att flera skådespelare jag gillar (Lemmon! Oldman! Sutherland! Tommy Lee Jones!) dyker upp på skärmen. Så det är också bra. En någorlunda stark avslutning lyfter den här lite för långa historien från småtrist men småintressant till över medel.
Star-Basse
2015-03-30
Bra, men för lång.
henrik_a87
2014-11-23
Kunnat kortas ner. I övrigt var det en mycket genomtänkt och väl utförd film på alla sätt.
2014-11-02
Ett konspirationernas mästerverk av konspirationsmästaren själv Oliver Stone. En mycket spännande film om mordet på JFK. Vem gjorde vad? Och Varför? Kevin Costner är väldigt bra, samt alla andra skådespelare i filmen. Bör ses.
kervisch
2014-08-04
4 av 5. Grymt bra film
LacombeLucien
2014-06-17
Bra!
2014-05-04
"Do not forget your dying king"