3.2

Jigoku - Sinners of Hell

En ung students vän visar sig vara en utsänd från helvetet. När studenten av misstag råkar köra ihjäl en full ungdomsbrottsling övertygar hans vän honom att inte gå till polisen, trots att det hela var en olyckshändelse. Studenten drabbas dock av dåligt samvete och skall precis anmäla sig själv när hans flickvän dör i en bilolycka. Desperat och uppgiven beger sig studenten till landet för att besöka sin svårt sjuka mor som bor på ett sjaskigt äldrehem. Alla samlade är syndare med mörkt förflutet. Dessutom har den ihjälkörda brottslingens flickvän förgiftat vinet och studenten stiger ned i helvetet...denna film har kallats både "världens första gore-film" och "en bortglömd klassiker".

Originaltitel Jigoku
Alternativ titel Hell
Regissör Nobuo Nakagawa
Manus Ichirô Miyagawa, Nobuo Nakagawa
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare Shigeru Amachi, Hiroshi Hayashi, Fumiko Miyata

BrutusBeefcake
2017-06-26
Första timmen är inte speciellt intressant och innehåller tyvärr ganska dålig regi tillsammans med stundtals ganska så taskig klippning. Men de sista 40 minuterna är ju oerhört snajsiga och jazzen tillsammans med avrättningarna är ju bara underbart. (7+/15)
Kriffot
2014-12-09
Snygg utan att tyngas ned av någon direkt handling.
idd
2014-12-08
Ah meningslösheten!
kungkalas
2013-01-16
Storyn är väl lite sådär, men scenografin är stundtals riktigt häftig. Musiken var också rätt tuff, hade inte väntat mig så mycket jazz.
Xtro
2012-09-04
Fantasin, färgerna, blodet och konsten i sista halvtimmen eller så gör den klart sevärd. Stark 3:a.
apfigur
2010-04-07
Första timmen är lite långdragen, men resten väger upp. Sånt här är jag svag för!
peterclash
2010-02-14
Trevlig, men mest intressant för sina banbrytande våldsscener. Kul att det verkligen öser på med gore när det väl börjat. (f.ö. min 5000e betygsatta film på FT :))
Castagna
2009-12-22
Sista halvtimmans coola helvete gör den sevärd.
rebelscum
2009-10-20
Filmens final lyfter den till på gränsen till en 4:a. Sågen liksom.
AsianDawn
2008-05-25
Märklig, annorlunda och störande.