3.3

Jim och piraterna Blom

Jim är 10 år. Hans pappa dör, men han återvänder i Jims drömmar och fantasier, och tillsammans upplever de allehanda fantastiska äventyr.

Originaltitel Jim och piraterna Blom
Regissör Hans Alfredson
Manus Hans Alfredson, Stellan Skarsgård
Genre 80-tal, Äventyr
Skådespelare Stellan Skarsgård, Hans Alfredson, Ewa Fröling, Michael Nyqvist, Martin Lindström, Lena T Hansson, Stig Olin, Johan Åkerblom, Jan Malmsjö, Stellan Sundahl, Mats Bergman, Carl Billquist, Michael Segerström

2017-10-28
martineden
2017-10-02
[rek. 3] Mysig barnfilm, som jag gillade mycket som barn, men som dock, tyvärr, inte är lika bra som jag mindes den. Dock många fina idéer med en fin behandling av sorg och död från ett barns perspektiv. Fin film! 3.
2017-09-29
Helt ok barnfilm, gillade den själv när jag var en unge...
HippiePatrik
2016-07-20
Löjlig barnfilm och inget annat!
Asmorod
2014-01-12
Tung och grann, så som en barnfilm från den här tiden så gott som alltid var!
Ful_fisk
2013-10-05
"En film för de som är barn av Hans Alfredsson och Stellan Skarsgård". Ingen dum beskrivning, men den kan nog ge somliga intrycket att den inte är värd att se för vuxna. Men faktum är att detta är en mycket välgjord och fin film, som förmodligen hanterar mycket Alfredssons sätt att ta itu med den då nyligen bortgångne Tage Danielssons död. Att sedan de komiska inslagen är varma och roliga gör ju knappast saken sämre, även ifall de kanske skrämmer bort en del vuxna. Men detta är helt klart en av de bästa barnfilmerna som gjorts i det här landet och filmen är verkligen en fin och trovärdig barndomsskildring med stort hjärta och ett ovärderligt budskap.
estet_kikka
2013-02-18
såna här filmer ska man egentligen se första gången som barn eller inte alls. men eftersom jag har en vän som tjatat om denna film så länge vi känt varandra så kände jag mig tvungen att se den första gången i vuxen ålder när jag råkade hitta den. den var ändå helt ok, bortsett från några väldigt fula masker. men sånt får man räkna med när man ser en barnfilm från 80-talet. i sin helhet är det en ganska söt film som berör något som barn oxå behöver känna till, nämligen döden. hade jag sett den som barn hade jag säkert älskat den.
Xenox
2012-07-08
En jättebra barnfilm. Hans Alfredson och Stellan Skarsgård gör fantastiska insatser.
2012-04-11
Något av en besvikelse. Underbar poäng, massor av fina scener, men alldeles för hög fjantfaktor. (7/15)
Elizadushkufan
2012-03-14
Som barn älskade jag denna film och har inte sett om den så måste ge betyg utefter vad jag tyckte när jag var liten.