2.9

Jimmie

Ett krigsliknande tillstånd i Sverige driver människor på flykt och Jimmie och hans pappa ger sig av mot ett okänt mål. Framför dem väntar svåra strapatser; hopträngda med främlingar i en liten gummibåt, långa vandringar och farliga gränsövergångar, men också små oaser av trygghet i tillfälliga flyktingläger.

Originaltitel Jimmie
Regissör Jesper Ganslandt
Manus Jesper Ganslandt
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jesper Ganslandt, Hunter Ganslandt, Christopher Wagelin, Marita Fjeldheim Wierdal, Ella Wagelin, Adela Wagelin, Karin Hennie, Anna Littorin, Ellen Sarri Littorin, Maud Nyberg, Robert Finster

DrVergerus
2020-10-20
Som väntat urtrist, enformigt, oengagerande. Var skeptisk under inspelningen då jag var statist.
tandersten
2020-08-14
En ovanligt bra svensk film som gjorts med småmedel. Temat förstås oerhört jobbigt, alla borde se denna.
KyLLo
2020-04-26
Handlar väl egentligen mest om faderskap. En typ av film som jag tror att nyblivna pappor kan skriva när de har mycket tid att samla sina tankar.
Robodan
2020-02-01
För mig är detta intensivt berörande. Det är lätt för mig att sätta mig in i känslan eftersom jag själv är pappa till småkillar. Jag gillar berättargreppet med närgången kamera i Jimmies huvudhöjd och hur allt är from hans perspektiv. Vissa bitar känns lite orealistiska och jag tycker de kunde stannat upp mer i vissa sammanhang. Slutet vet jag inte riktigt hur jag ska hantera. På det stora hela är det mycket bra. Vem vet var vi hamnar i livets lotteri?
hsimpson
2019-07-15
Hade kunnat bli intressant, men det här är bara enformigt och tråkigt.
Norpan0
2019-07-08
Intressant att nästan hela filmen berättas i halvbilder på en fyraåring.
Hanness
2019-07-06
Riktigt dåligt, inte alls värd sin uppmärksamhet.
haajen
2018-10-16
Känns som en film av Richard Hobert, tänk Spring för livet, och det gör det hela outhärdligt. Känns emellanåt som en tittar på en av Ganslandts privata hemmavideos. Gjorts oändligt många bättre filmer som skildrar flyktingkrisen, det här är klumpigt, banalt och tråkigt.
skogg
2018-04-16
Är jag ett rövhål bara för att jag tycker att Jespers son är en dålig skådis som drar ner hela filmen? Jag känner mig som ett rövhål.
Masjävel
2018-04-11
Välgjord och intressant med barnperspektivet. Jag blev en aning rastlös, det blev lite enformigt.