2.9

Jindabyne

Stewart Kane, en irländare som bor i Australien i staden Jindabyne är ute med tre kompisar och fiskar. De finner kroppen efter en mördad flicka men istället för att direkt åka tillbaka och rapportera fyndet så fortsätter de att fiska vilket kommer ge framtida problem för Stewart och hans äktenskap.

Originaltitel Jindabyne
Regissör Ray Lawrence
Manus Beatrix Christian
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Laura Linney, Gabriel Byrne, Chris Haywood, Deborra-Lee Furness, John Howard (II), Leah Purcell, Eva Lazzaro, Sean Rees-Wemyss, Alice Garner, Simon Stone, Betty Lucas

Skapad 2006-11-19 av kanzi
Stewart Kane (Gabriel Byrne – ”The Usual Suspects”, ”Dead Man”, ”Miller’s Crossing” med flera) är en irländsk, före detta rallyförare som nu jobbar på en bilverkstad och lever ett stilla ...   Läs mer »

AlbinWesley
2015-10-20
Får inte riktigt grepp om den här... den var onekligen ganska trist, men fångade mig ändå på nåt vänster. Mycket natur, mänsklighet, liv och död som bärande teman. Gott nog!
Dele
2013-04-21
Ett starkt, mångbottnat och obehagligt drama som med en vördnadsfull känsla belyser ämnet att vara människa. Fint.
yrkeschaufföre
2012-04-23
Långsam och ointressant!
Tonti
2012-04-20
Den här var oväntat skrutten. Bygger på en ganska orimlig premiss och behandlar alla ämnen på ett väldigt ytligt och meningslöst vis. Svårt att se varför filmhistorien behöver fler galna hillbillymördare med keps och egen traktor också. Dessutom fult gjord och av vissa inblandade dåligt spelad.
Murvel48
2010-10-25
123 minuter i så långsamt tempo funkar inte om man inte lyckas engagera sig i karaktärerna. Jag struntade i hur det skulle gå för dom och då blev filmen riktigt långtråkig. Snudd på en etta, faktiskt.
mammene
2010-10-05
Jag gillade det långsamma tempot och naturdjuden och fotot. Ett moraldilemma spelas upp, hur stundens handlingar får konsekvenser man inte tänkt. Men något stör mig och då mest Laura Linneys karaktär som är för övertydlig.
Rele
2010-10-03
Beatrix Christians har skrivit en bra manus och hon har fått fram budskapet. De flesta av människorna tänker bara sitt och vågar inte eller vill inte blanda sig i. Filmen är inte riktigt samma klass. Jag ger en trea.
tompe
2010-10-03
fin, lättsam, men för seg...
yplantin
2010-10-03
Det enda intressanta i den här filmen är det moraliska dilemma som tas upp. I övrigt tycker jag att den var tråkigt långsam och man frossade i den australiska naturen på ett sätt som inte kändes naturligt. Skådespelarinsatserna var också måttliga.
shahriarnorouz
2010-10-03
Fyfan vad frustrerad man var hela filmen på de jobbiga karaktärerna i filmen, kände inte någon som helst medlidande med de, speciellt för hon som var så förstående för den mördade, ville nästan på slutet att han gamlingen skulle döda henne också... Iaf den känslan jag fick från filmen, creepy känsla fast det kanske var meningen att man skulle få. Den där lilltjejen ska vi inte snacka om, djävulens dotter det där.