3.8

Jodorowsky's Dune

Dokumentär om Alejandro Jodorowskys planerade filmatisering av Dune, som aldrig såg dagens ljus.

Originaltitel Jodorowsky's Dune
Regissör Frank Pavich
Genre Dokumentär, 2010-tal

ilgoga
2020-08-25
Väldigt intressant, även om jag har svårt att tro att den hade kunnat bli så bra (även om den knappast kan bli sämre än Lynchs). Men vilken vision!
ConanBarbaren
2017-08-13
Vilken sektledare Jodo skulle kunna blivit. Hade nog blivit ett intressant verk men tror den blev nekat finansiering av mer än anledningarna som angavs, känner någonstans att hans kreativa galenskap hade skadat projektet till den grad att det skulle blivit en lika galen flopp som Lynch senare Dune. Eller så hade den blivit magisk men om så vore fallet så tror jag den blivit av. Saker fallen oftast mellan stolarna av en anledning. Men en animerad version av orginalmaterialet så här i efterhand borde någon Crowdfunda!
Robkiller
2017-01-28
Svårt att betygsätta en dokumentär, men den ger i alla fall lite insikt i "Dune"-projektet, och dess inflytande på kommande filmer. Sen hade nog filmen i sig om den hade blivit gjord blivit riktigt flummig, men det är en helt annan sak...
Engravadlax
2015-11-27
Jodorowsky var aldrig bra, och det hade inte Dune heller blivit.
Noseman2005
2015-08-09
Fascinerande om projektet och hur Jodo lyckades samla så många spännande människor till det. Men mest intressant är slutet, när man får se vilket stort inflytande denna film som aldrig blev gjord, ändå har haft på branchen. Heder åt Jodo, som ändå kan bära detta misslyckande med rak rygg och högburet huvud! 6/10
erik.p
2015-08-02
Trodde verkligen denna skulle vara "mera". Visst, det var ju rätt intressant på alla sätt och vis, men inte helt magiskt bra. Intressant för dom som läser filmvetenskap på universitet, men annars...nja.
CaptainAwesome
2015-06-13
Alltid kul med eldsjälar som Jodorowskys, vilken skön och galen gammal man. Kul att se hur hans driv till det dödfödda projektet påverkat kulturyttringar som ringar på vattnet. Vem vet om det ens blivit något Alien-projekt om han inte gjorde ansträngningen till att få skeppet Dune till havs. Rekommenderas!
JonasM
2015-04-26
En extremt bra dokumentär med ett väldigt fint budskap. Otrolig musik. Älskar allt med detta.
Hypostas
2015-03-22
En helt underbar skröna. Jodorowsky är Gud.
Mortiis
2015-01-23
En fascinerande, riktigt bra dokumentär om en väldigt fascinerande regissör. Däremot köper jag inte hans vision av filmen där Dunes budskap skulle ändras till något spritiuellt mumbojumbo. Jodorowsky verkade dessutom till väldigt stor del förlita sig på att kändisar (Orson Welles, Mick Jagger, Pink Floyd) skulle bära filmen, samtidigt som han tog det märkliga beslutet att casta sin son i huvudrollen. Hur eller hur ett imponerande projekt vars långtgående effekter kanske överdrivs något i dokumentärer. Utan tvivel, dock, är att Alien aldrig hade blivit den film det blev utan att Giger, O'Bannon och Foss fördes samman i Duneprojektet, och det har givetvis påverkat filmhistorien enormt mycket.