3.6

Joe Strummer: The Future Is Unwritten

Joe Strummer var sångare i The Clash, och avled år 2002. Hans vän Julien Temple ville hedra honom på något sätt, och bestämde sig för att göra den här filmen. Filmen behandlar hela Strummers liv, från barndom ända fram tills sin död 2002. Förutom många unika arkivbilder på Strummer och musik innehåller filmen också många kända skådespelare och musiker som berättar vad Strummer betydde för dem.

Originaltitel Joe Strummer: The Future Is Unwritten
Regissör Julien Temple
Genre Biografi, Dokumentär, 2000-tal

Skapad 2019-10-30 av Spidde
In 2007 I hope I go to heaven 2007 känns lite som det år då vi alla minns Joe Strummer. Han gick bort för fem år sedan, och ungefär samtidigt som den här filmen kom den mycket omfattande och l...   Läs mer »

Kayuzuzu
2018-02-13
Stilistiskt snygg dokumentär, men svår att hänga med i eftersom de aldrig skrev vem de intervjuade. Och min bild av Strummer blev av en riktig asshole, haha. Alla fick honom att framstå som en sån ocharmig person :D
Biberkolben
2018-01-30
Jag hade extremt höga förväntningar, men jag somnade nästan. :(
picklessmulan
2013-07-24
Mycket bra film med fantastisk musik. Roligt att få höra så många människors syn på Strummer. Lite väl mycket hoppande mellan korta klipp i början av filmen.
erik3
2010-11-09
Har allt en dokumentär ska ha! Huvudkaraktären berättar själv, det finns bilder på A L L T, och den koncentrerar sig hela tiden på det den ska. Mannen och myten Joe Strummer, och halkar inte iväg för mycket på annat håll, t.ex. The Clash. Välavvägd, fantastisk musik, många skratt och alltid en känsla av närhet och öppenhet. Filmen tappar tyvärr i tempo ett par gånger och det blir fysiskt jobbigt att se klart hela filmen.... Men man vill ju så gärna för att den är så bra!
ellaine
2010-09-12
Ett av de bästa banden någonsin! Tyvärr var ju då filmen inte lika bra utan räddades av just musiken. Störde mig också på alla djupingar (inkl. äckel-Bono) som satt vid eldar i mörkret och skildrade hans liv.
Bear
2010-05-15
Pendlade lite. Gillade inte riktigt inledningsdelen med en massa irrelevanta klipp till berättarrösten, men shapade det upp sig till ett "must see"!
dimension7
2010-02-21
En helt ok bruksfilm för alla Clashfans, men det var ju inte den bästa rockumentären jag sett direkt.
100tonvalspäck
2010-02-13
Fantastisk! Brukar ofta bli uttråkad av dokumentärer men den här var rapp, underhållande och minst lika spännande som en bra spelfilm. Underbar musik dessutom!
embla13
2009-08-27
Mycket bra dokumentär!
carnevil
2009-07-23
Filmen lider som fan av att en massa prettoarslen sitter vid lägereldar och berättar om Joe Strummer. Otroligt sökt känns det. Och längden på filmen är inte försvarbar.