3.6

Johan Falk - Kodnamn Lisa

Frank Wagner ligger och sover med sin familj i lägenheten i Göteborg. Alla deras personliga tillhörigheter är nedpackade i flyttkartonger. Kontraktet till hans livs dröm, bistron vid den franska kusten, ligger på köksbordet tillsammans med ryggsäcken med alla pengar som han sparat ihop under åren som infiltratör åt polisen. Plötsligt bryter en grupp tungt beväpnade män sig in i lägenheten.

Originaltitel Johan Falk - Kodnamn Lisa
Alternativ titel Johan Falk 12
Regissör Charlotte Brändström
Manus Anders Nilsson, Viking Johansson
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jakob Eklund, Joel Kinnaman, Mikael Tornving, Meliz Karlge, Jens Hultén, Alexander Karim, Mårten Svedberg, Marie Richardson, Ruth Vega Fernandez, Henrik Norlén, Jessica Zandén, Zeljko Santrac, André Sjöberg, Sergej Merkusjev, Hanna Alsterlund, Thomas Nilsson, Helena Eliasson, Fredrik Dolk, Alexandra Zetterberg, Christian Brandin, Anders Gustavsson

Rele
2020-02-12
En bra och film. Spännande story, Joel Kinnaman och flera andra duktiga skådespelare höjer mitt betyg till en fyra.
2018-02-04
Dessa filmer är så sämst!!! Men, men smaken är ju olika och tur är väl det!!!
arruba
2018-01-10
Tycker de flesta Johan Falk håller bra klass, denna håller högre. Härlig film
supermancover
2017-07-17
Gillar slutet skarpt. Det var det som tippade över den till en trea. Jääävligt svag trea, men kunde inte sätta två på denna faktiskt.
2017-06-13
Tycker det känns lite krystat men rätt okej. Småtråkigt.
wasteoftime
2016-12-20
Då var säsong två avklarad med Johan Falk och hans kollegor, och det är tveksamt när det blir dags för säsong tre. Dyker den upp framför mig (d.v.s., på Netflix) så slinker den nog ner, annars får vi se. Det här är väl ungefär där säsong två ligger allt som oftast, på en rätt stark etta, med dippar här och där. Det är skönt att storylinen som dragit ut över två säsonger med Frank Wagner äntligen tar slut, och det är väl främst det som talar för att säsong tre skulle vara intressant, att se hur de går vidare. Även om säsong två till stor del var utan Wagner i fokus. 0,1 på SH-skalan.

2015-12-19
Riktig bra avslutning.
AddeColciago
2015-11-02
Väldigt intensiv och spännande, men när man sammanfattar vad som faktiskt har hänt efter filmen - har något egentligen blivit annorlunda?
Muskelkungen
2015-10-19
På mitt bästa humör är jag snäll och delar ut en trea. Det var faktiskt riktigt tät stämning och viss spänning när filmens klimax infinner sig: Frank står på Götaplatsen och tittar ut mot Avenyn. Jag fick lite västernfilmskänsla! Tycker inte alls Joel Kinnaman är så fantastisk som många andra men här gör han en juste insats.
Metheuz
2015-07-30
Är egentligen värd en tvåa men tyckte ändå att den var lite bättre än de flesta andra delarna i serien. Jag gillade också inslaget med den verkliga förlagan i eftertexterna, hade dålig koll på det. Vet inte hur uttalat detta skulle vara sista delen men ytterligare 5 st filmer i år talar ju sitt tydliga språk.