3.2

Johan Falk - Lockdown

En attack sker inne i det stora polishuset i Göteborg, och polisledningen försätter omedelbart byggnaden i ?lockdown?. Ingen får komma in eller ut. Nästan samtidigt startar en stor rättegång i byggnaden bredvid. Det är Seth Rydells ärkefiende Vijay Khan som begärt omprövning av sin dom då det framkommit att GSI använt sig av möjligtvis olagliga metoder.

Originaltitel Johan Falk - Lockdown
Alternativ titel Johan Falk 16
Regissör Richard Holm
Manus Richard Holm, Tage Åström
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jakob Eklund, Henrik Norlén, Jens Hultén, Meliz Karlge, Mikael Tornving, Marie Richardson, Johan Hedenberg, Mårten Svedberg, Zeljko Santrac, Maria Hörnelius, Malgorzata Pieczynska, André Sjöberg, Alexander Karim, Alexander Lang (II), Magnus Mark, Hanna Alsterlund, Fredrik Dolk, Åsa Fång, Christian Magdu, Christian Brandin

Skapad 2019-11-09 av Martin_Sj
Johan Falk; Lockdown brister lite i logiken men levererar hög spänning Johan Falk: Lockdown är den 19:e och näst sista filmen om Johan Falk. Filmen är som bäst de första dryga 40 minuterna. Ef...   Läs mer »

StureStenhög
2018-02-16
Ingen av de bättre i serien, men stabil underhållning i vanlig ordning. Den dras ner lite av ovanligt mycket dålig dialog och halvtaskigt skådespeleri, men lockdown-scenariot är raffinerat, och återigen lyckas man göra riktigt bra action med svenska mått mätt
mammene
2018-02-13
Jag gillar det här gänget och deras relationer, känns naturligt så man faller lätt in i deras jargong. Man vet ungefär vad man får och det duger bra.
Rele
2018-01-03
En halvbra Johan Falk film. Jag ger en svag trea.
Murvel48
2017-11-01
Den kändes otroligt lång och det drar ner betyget. Jag fattade inte heller varför det där papperstjafset var så viktigt. Var det bara ett sött att få med Falks familj i handlingen. Vi få se i sista filmen...
2017-06-16
En av dom bästa Falk-filmerna faktiskt. Stark tvåa.
2017-04-10
Filmen börjar intensivt och spännande, något som man lyckas hålla liv i under nästan hela första halvan av filmen. Bra fart i berättandet och många känslor. Under andra halvan av filmen så finns fortfarande spänningen kvar även om intensiteten faller. Bäst är dock att det är tydligt att man nu i denna filmen startar processen med att knyta ihop säcken i berättandet om Johan Falk och GSI. Det lovade gott inför sista och avslutande filmen. 3+
wasteoftime
2017-01-10
Efter den ovanligt starka delen innan denna, så återgår vi här, till det mer standardmässiga utförandet av Johan Falk, med mer fokus på Johan Falk och hans familj igen. Lite kul att Marie Richardson får lite större utrymme, synd att det kommer först nu, och under så här löjliga förutsättningar. Det driver verkligen längre och längre ifrån, vad som jag tolkade som tanken bakom Johan Falk - att spegla en lite mer realistisk snutfilm. Här är det ju inte mycket, som känns sådär överdrivet realistiskt. En fördel är väl att jag antagligen aldrig mer behöver se en film med Mikael Tornving igen, i alla fall. 0,3 på SH-skalan.
dafreakish
2017-01-08
Svagare än föregångaren men också en inledning på slutet av den här invecklade historien som är Johan Falk. Ska bli intressant att se hur alla lösa trådar knyts ihop, för även om den här filmen har sina rätt rejäla svackor, särskilt under dialogmomenten, så lockar den till att se den sista delen. Svag trea.
Nalland
2016-11-13
Spänningshalten är på en hög nivå, intensiteten likaså. Likt övriga filmer i serien är uppbyggnadsfasen mest intressant. Känslomässigt sprutar det åt flera håll och det i väldig dos. Det finns sekvenser av utfyllnad i mitten och smärre inslag av bristande intresse. Ambitionen i sig, att göra en action i hög klass, väger för mig upp bristerna. Man har siktat högt inför en avslutning av samtliga kararktärer och det märks av - bådar gott inför avslutningen.
XJR
2016-11-08
Betydligt över snittet, jag är positivt överraskad över kvaliteten på denna näst sista rulle om Johan Falk. Stabil fyra!