3.7

John Adams

En krönika över Amerikas andra president, John Adams liv och de första 50 åren i Amerikas historia.

Originaltitel John Adams
Regissör Tom Hooper
Manus Kirk Ellis, David McCullough
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Paul Giamatti, Laura Linney, David Morse, Sarah Polley, Stephen Dillane, Tom Wilkinson, Justin Theroux, Rufus Sewell, Samuel Barnett, Zeljko Ivanek, Landon Ashworth, Steven Hinkle

mammene
2022-01-14
Har nu efter 12 år sett om denna politiska skildring av Amerikas tidiga historia. Den sträcker sig från den första presidenten Washington till John Quincy Adams, hela tiden är det genom Amerikas andre president John Adams som allt utspelar sig. Har inte så mycket att tillägga från tidigare kommentar, en femma helt enkelt. mammene 2010-01-08 En lysande skildring av Amerikas historia om mannen som fick göra skitjobbet och sedan blev bortglömd. Intressant att se när det bygger på fakta. Vilka lysande skådespelarinsatser från Paul Giamatti som på ett enastående vis gestaltade Adams både goda och dåliga sidor. Och inte att förglömma, Laura Linney som så bra gestaltade hans kloka och goda hustru. Det här grep tag i mig. Vilken serie!
2015-01-11
En miniserie i sju delar som är en helt fantastisk produktion. De första fyra avsnitten är magnifika då de porträtterar kampen för John Adams att övertyga människor om att det är dags för självständighet. Jag gillar denna kamp då det hela inte är så storskaligt utan helt enkelt argumenterande människa mot människa. Mycket fin dialog och intensitet. Övriga tre avsnitt är bra men porträtterar politik mer likt som vi ser det idag. Giamatti och Linney är fantastiska. 4-
skugge
2014-05-29
Det är så mycket som är bra med den här serien. Förutom då att den är ganska skittråkig.
diskborste
2014-03-26
One of the founding fathers FACT
KlaraSofia
2014-02-01
Välspelat och intressant om Förenta Staternas tidiga historia, i synnerhet för mig som inte visste så mycket om denna. Dessutom en fin skildring av en ambitiös mans livsöde, ett ömsint äktenskap utsatt för påfrestningar och slutligen om åldrandets villkor. Jag såg tyvärr alla sju avsnitten på fyra dagar, vilket gjorde att jag tröttnade på att ständigt skåda Giamattis nuna, som syns mest hela tiden, uttryckandes allehanda koleriska miner. Nej, se ett eller två avsnitt i veckan i stället. Sista avsnittet skall man inte missa - det knyter ihop serien på ett fint sätt.
D-Flex
2013-10-27
Bra skådespel, fångar tidsandan, välgjord.. ja, det finns massvis av gott att säga om den här serien, men ingenting förändrar det faktum att den är så fruktansvärt lång och tråkig......................
Jämte
2013-02-06
Bra mini-serie. Gillade skådespelarna och historien.
HerrArne
2012-09-22
Förenar lyckosamt dramatik och pedagogik med tidskänsla. Både Paul Giamatti och Laura Linney gör sina roller bra i denna mini-serie som är klart sevärd.
Sophtoponken
2012-07-20
Inte helt historiskt korrekt, men ger en känsla för tiden och situationen. Välspelad och snygg.
Mikka
2012-04-19
Nästan lika välgjord som den är lång och tråkig. Laura Linney är dock väldigt bra i sin roll. 3-