2.7

John Wick: Chapter 3 - Parabellum

Efter att ha dödat en medlem av The High Table, ett Internationellt sällskap för yrkesmördare så blir John excommunicado och utesluts ur gruppen ? med en prislapp på sitt huvud på 14 miljoner dollar blir han måltavla för lönnmördare från hela världen.

Originaltitel John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Alternativ titel John Wick 3
Regissör Chad Stahelski
Manus Derek Kolstad, Shay Hatten, Chris Collins, Marc Abrams
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Keanu Reeves, Halle Berry, Ian McShane, Laurence Fishburne, Mark Dacascos, Asia Kate Dillon, Lance Reddick, Tobias Segal, Anjelica Huston, Saïd Taghmaoui, Jerome Flynn, Randall Duk Kim, Margaret Daly, Robin Lord Taylor, Susan Blommaert

Björkman
2021-07-02
En stor besvikelse. Ettan är bra, tvåan är okej, trean är typ ingenting. Fokus på story är nästintill bortblåst och merparten av filmen består av fightscener och en Wick som känns lika ostoppbar som en Terminator. Inget fel på fightscener i sig, men här blir det tyvärr löjligt överdrivet. Extremt tunn film och inte alls den uppföljare jag förväntade mig. All finess och mystik som gjorde ettan skön är bortskalad och karaktärerna engagerar inte. Därtill är det sämre skådespeleri överlag och stappliga dialoger titt som tätt. Humorn som innan var mer snyggt inlemmad blir nu bara småtöntig. Fyran, som kommer nästa år när detta skrivs, har mycket som den behöver justera från trean, annars glider vi snart in i att vara någon b-rulle med Van Damme och det vill vi definitivt inte. Plus i trean är att den likt tidigare filmer åtminstone är snygg och även om de eviga fightscenerna är tröttsamma så är de bra gjorda. Halle Berry gör också en bra insats.
StureStenhög
2021-05-24
Trenden är nedåtgående för de här filmerna, men det ska man kanske inte bli förvånad över. Den här gången blir det lite för många långa fightscener, och stundtals tappar jag intresset. Men jag gillar fortfarande den här världen, och jag gillar fortfarande John Wick som karaktär. Och jag gillar förstås fortfarande Keanu. Jag gillar även persongalleriet i övrigt, och det är lite kul att se Marc Dacascos den här gången. Det finns också tillräckligt med roliga guldkorn här och var för att hålla mig nöjd, men nästa gång skulle jag ju vilja att de la lite mer tid på manuset. Svag trea
RichardEk
2021-04-03
Ännu mer non-stop och ologisk action med allas vår kända doldis Keanu Reeves. Fortsätter direkt där andra filmen slutade och saktar aldrig ner på tempot. Det är oförskämt underhållande och fungerar alldeles utmärkt som tidsfördriv. Etablerade skådespelare som Laurence Fishburne och Halle Berry finner det uppenbarligen roande att få spela över utan några uppenbara restriktioner.
mammene
2021-03-05
Kanske inte så smart att se trean först. Men filmen verkade inte så smart i sig själv, kändes inte alltför svårt att kliva in i detta som mest var en orgie i våld. Blev bara trött på allt fajtande, där den ena metoden var värre än den andra. Ganska skönt när den var slut, och slutet var rätt snyggt i sig själv, men inte värt att vänta på.
Afflicter
2021-03-02
Att den här filmserien inte har sitt ursprung i en serietidning är ganska fantastiskt. Intenstiv och högkvalitativ action är det sällan fel på.
monodrive
2020-11-15
Hela John Wick-serien hade gått mig helt förbi, men nu har jag plöjt igenom de tre första filmerna på kort tid. Hjärndöd action brukar inte vara min kopp te, men när det är så här välgjort så är det ändå lite av en fröjd att slippa använda sin hjärna. Snygg koreografi, bitvis fantastiska miljöer och överlag en intressant värld/setting. Tänk att få se någonting lite mer filosofiskt och cyberpunkish utspela sig i samma värld, det hade varit något! I brist på det så nöjer jag mig med den hjärndöda action som John Wick erbjuder, och längtar lite i smyg efter del fyra.
2020-10-17
Varför ens låtsas som att man gör något smart när man kan vara cool och brutal istället? Helt rätt prioriterat av filmskaparna! Här dansar fan inga halta löss. Bästa delen hittills, fast med ytterst liten marginal. (9-/15)
BlueViper
2020-08-25
Jag håller med Andreas_ i stort sett allt. Första filmen var rätt bra, jag gillar verkligen världen allt uspelar sig i men här är det i stort sett helt avsaknad av manus. Det enda som sticker ut för mig är hundfightscenen, den är helt fantastisk!
idd
2020-08-02
Äh vad det gnälls, det här var ju den bästa hittills!
Andreas_
2020-06-21
Dessa filmer blir bara sämre och sämre och mer otroliga för varje film, första John Wick var ganska cool actionfilm, välgjord med en bra Keanu, andra filmen började det spåra men det fungerade helt okej, denna tredje film är helt totalt kass, skådisarna i filmen är väldigt bra förutom B skådisen Marc Dacascos som alltid ska spela över, han passade okej i gamla B filmer på 90 talet men inte längre och filmen i sig tar vid där den andra slutade men det blir bara mer och mer överdrivet och mer och mer fånigt, det är så fånigt ibland att det t.o.m blir tråkigt...bra action filmer är Fury Road, Die Hard 1 och första The Matrix eller även första Taken t.ex, detta är bara totalt kasst, enda som håller 1:an i betyget uppe är just skådisarna, för manuset är urfånigt, actionscenerna är urfåniga och allt blir som sagt bara en soppa av sömnpiller deluxe, jag är ett stort fan av actionfilmer som är bra gjorda med lite nerv och känsla och snygga scener, detta är bara en CGI fest och urfåniga slagsmål, t.o.m Van Damme filmerna från 90 talet hade mer substans och roligare action än denna...fy fan vilket tidsslöseri, kan duga möjligtvis en bakis söndag i soffan när man ligger där halvdöd och hjärnan är totalt väck men inte annars...nej betyget blir visserligen en stark 1:a men det får vi tacka det fina skådespeleriet för där skådisarna försöker rädda upp ett skitmanus helt enkelt, rekommenderas inte.