2.8

Johannes Paulus II

Påve Johannes Paulus II kom att bli en av de mer minnesvärda i historien. Filmen följer hela hans liv, från uppväxten i det nazistockuperade Polen till rollen som kyrkans främste förespråkare och en inspiration för miljoner människor världen över.

Originaltitel Pope John Paul II
Regissör John Kent Harrison
Manus John Kent Harrison
Genre 2000-tal, Biografi
Skådespelare Jon Voight, Cary Elwes, Ben Gazzara, Christopher Lee, Vittoria Belvedere, James Cromwell

BronzeBuckaroo
2010-10-03
Produktion och skådespeleri håller om man är snäll samma klass som de australienska såporna på sommarlovsmorgon
labi
2010-02-12
Håller med om alla kommentarer nedan, men rent filmiskt kan det inte bli mer än en tvåa. Hela filmen känns sönderklippt. Har det varit en tv-serie från början? Såväl Cary Elwes som Jon Voight gör storartade porträtt av Wojtyla/Johannes Paulus II, men Elwes får hålla på lite för länge. Man byter skådis i samma stund Wojtyla byter kläder efter att ha blivit vald till påve. Det känns bara fånigt. Man borde bytt till Voight i ett tidigare skede. Lika fånigt som när man plötsligt bytte skådis på Miss Ellie i "Dallas" från ett avsnitt till ett annat. Men visst är filmen sevärd och informativ!
danneman84
2009-09-23
En annan film om Karol Wojtyla är filmen "Karol" som ännu bättre gestaltar hans liv fram till att han blir påve.
danneman84
2009-09-23
Rent filmtekniskt och skådespelarmässigt så kanske inte filmen förtjänar detta betyg. Men den känsla, den värme med vilken berättelsen om Karol Wojtyla berättas är storartad. Levnadsödet är ett stort föredöme för alla, att fylla ondskans avgrund med Guds kärlek och förlåtelse. Detta samtidigt som man är väldigt mån om sanningen, att rättfärdigheten skall lysa och triumfera över lögnen och ondskan.
dr.kristina
2009-03-24
En fantastisk film om ett fantastiskt levnadsöde. För mig som växte upp på 70-talet och minns när påven blev skjuten från nyheterna - men ändå så omedveten om bakgrunden är detta en historielektion jag bevisligen behövde. Ett varmt och kärleksfullt porträtt om en man med en djup tro - på människans godhet. En otrolig kontrast till de flesta andra filmer som visar människors rädsla och ondska. Det här är en kalasfilm!