3.5

Johnny Gitarr

Johnny "Guitar" Logan kommer tillbaka till sin gamla flamma Vienna, och får reda på att traktens starka kvinna, Emma, försöker driva Vienna från stan och stänga hennes saloon.

Originaltitel Johnny Guitar
Regissör Nicholas Ray
Manus Philip Yordan
Genre Western, 50-tal
Skådespelare Joan Crawford, Sterling Hayden, Mercedes McCambridge, Scott Brady, John Carradine, Ernest Borgnine, Ward Bond, Ben Cooper, Rhys Williams, Royal Dano, Frank Ferguson

hsimpson
2021-10-12
Visst är det lite kul med hur man vänt på stereotyper, men om man bara kollar på storyn är det väl ändå inte jättespännande, eller?
jsa86_86
2017-09-14
Detta var riktigt bra. Stenhård western med en stenhård brud i huvudrollen. Spännande och tokfina miljöer, som ett levande vykort.
2016-10-17
Börjar ganska intressant men sen utvecklas det aldrig och det blir mest bara tråkigt. Jag förstår inte riktigt karaktärernas motivation till saker och det känns yxigt och ointressant.
Ful_fisk
2016-08-24
Kändes till en början som ett stenhårt kammarspel, men utvecklades snarare till ett melankoliskt drama över västerns orättvisor. Joan Crawford är strålande och Sterling Hayden är alltid ett nöje att se. Som helhet en snygg och dyster historia med mycket intensitet och spänning. Mycket bra!
Hypostas
2016-07-08
Lite väl manikeisk och melodramatisk film, men förstås en sevärd gammal westernrulle där, för ovanlighetens skull, två "starka kvinnor"/ revolverkvinnor står i centrum för handlingen.
Zebulonm
2015-07-03
Nja filmen dalar i kvalitet. Den ena kvinnan Emma tror jag hon hette i filmen e grymt överspelad....
Andergast
2013-11-25
instämmer helt om att inledningen är det bästa. slutet känns mest flams. Joan är huvudet högre skådespelarmässigt än resten, men å andra sidan är det inte många fler än hon och McCambridge som har speciellt mycket att arbeta med. Och McCambridge spelar tokmycket över.
ADP
2012-08-19
Jag måste instämma helt och hållet med Sture Stenhög. Väldigt fin inledning med mycket potential som inte riktigt får utlopp. Mercedes McCambridge känns mycket korrekt överspelad utan att man riktigt förstår hennes ståndpunkt.
johan93
2012-05-06
Originell western med en massa sköna repliker :)
StureStenhög
2011-12-19
Lite besviken. Jag hade höga förväntningar, och till en början verkade det kunna bli riktigt bra. Inledningssekvensen på saloonen är nämligen filmens höjdpunkt, förutom att den är allmänt skön så presenterar man där också ett intressant scenario och ett lovande persongalleri. Detta tar man dock inte tillvara på riktigt och filmen känns väldigt ojämn. Det finns fler scener som är riktigt bra med många sköna replikskiften, men lite för många scener och sidohistorier känns väldigt fåniga. Skådespeleriet är även det ojämnt, Joan Crawford är bra, och stabila namn som Ward Bond och Ernest Borgnine gör det bra i sina biroller. Sämre är det med Sterling Hayden som efter den lovande inledningen alltmer känns som en dolme, allra värst är det dock med Mercedes McCambridge vars överspel bara blir jobbigt (och inte kul som vissa tycks tycka) och hennes karaktär är väldigt irriterande. Men det är trots allt en underhållande rulle med kreativa miljöer, och det finns iaf tillräckligt mycket som är bra här för att det ska räcka till en ganska svag trea