2.4

Johnny Handsome

Ett rån, två medhjälpare, ett förräderi; Johnny lämnas döende på brottsplatsen. Han överlever, får chansen till ett nytt liv med ny identitet. Men inom honom gror hatet mot dem som svek honom.

Originaltitel Johnny Handsome
Regissör Walter Hill
Manus Ken Friedman, John Godey
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Lance Henriksen, Forest Whitaker, Mickey Rourke, Ellen Barkin, Elizabeth McGovern, Morgan Freeman, Scott Wilson
Filmnummer 2035

dudson
2017-10-08
Märks väl det är mästaren Walther Hill som gjort denna rulle. Hans signum med den svängiga/funkiga musiken. Påminner Xtremt mkt om filmen Tresspas. Åxå av Hill. Sen att denna utspelas i ett svettigt New Orleans' gör filmen ännu mera sevärd, fast det är rejält segt emellanåt. Tycker det är främst Lance och Freeman som gör filmen sevärd. 2+
2014-05-04
Bra prestationer av Roruke och främst Henriksen som riktig elaking. Tycker dock den kändes lite väl slö då Walter Hill´s rullar vid den tiden brukade vara riktigt hårda. Hade aldrig trott han stod som regissör om jag inte visste. Godkänd, men med viss besvikelse.
Anonymus
2012-02-22
Är tillsammans med "Year of the Dragon" och "Prayer for the dying" en av Mickeys bortglömmda 80-tals nostalgipärlor som helt klart är värd en titt. Spännande och välspelat!
felipesmaland
2010-10-02
ingen mastodont produktion men helt klart bra,,
ray
2010-05-05
Inte så pjåkig ändå. Filmen har en sådär härlig 80-tals noir känsla som verkligen förstärks av Ry Cooders grymma musik. Roarke funkar bra som alltid, och Henrikson passar ypperligt som skurk. Manuset går kanske på tomgång vissa stunder, och man hade kunnat önskat lite mer drag då och då, men allt som allt en fullt godkänd 80-talare.
chris_lambert_
2008-11-09
Totalt ologisk. Forrest Whitakers roll är ja, minst sagt ologisk... Mickey Rourke är ok och det är kul att se Lance henriksens totala överspel i scenerna med Ellen barkin.
magnus.ch
2008-01-16
Underskattat drama med bra rollprestationer. Rourke visar varför han hör hemma i toppen.
final_cut
2007-11-29
Lever inte upp till sitt fulla potential. Bra musik av Ry Cooder dock, men både Rourke och Walter Hill har mer krut i sig än så här...
Bomkia
2007-11-27
Helt ok, många bra skådisar flashar förbi och manuset är ju iaf originellt. 3-
NEDERVETIL
2007-05-31
En helt okej rulle utan att desto mera snack, kolla in roll listan.....