3.1

Johnny Mad Dog

Ett porträtt av den 15 årige barnsoldaten Johnny som blivit hjärntvättad till att mörda, våldta och plundra i ett krigshärjat Liberia. Hans väg korsas av Laokolé, en ung flicka som försöker fly undan barnmilisen tillsammans med sin lillebror och handikappade far.

Originaltitel Johnny Mad Dog
Regissör Jean-Stéphane Sauvaire
Manus Jean-Stéphane Sauvaire
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Christopher Minie, Daisy Victoria Vandy, Dagbeh Tweh, Barry Chernoh, Mohammed Sesay, Léo Boyeneh Kote, Joseph Duo, Careen Moore, Maxwell Carter, Miatta Fahnbulleh, Terry Johnson, Onismus Kamoh, Lawrence King, Massiata E Kenneh

2018-02-27
Nja, så där!
KyLLo
2017-10-18
Närgången, skrämmande och tänkvärd.
Murvel48
2016-01-14
En massa skrik och skrän...
Greystalker
2015-07-15
Ja vad kan man säga... Mer känslobaserad än manusburen om hur avtrubbade barnsoldater utför bestialiteter utan någon respekt för människoliv. Viktig och otrevlig film.
LacombeLucien
2015-04-26
Se den.
Mat1az
2015-03-17
Snyggt utförd med toppen klass på skådespelarna. Tar fram en obehaglig känsla av hopplöshet och meningslöshet. Spännande, dramatisk och väldigt våldsam.
SONGUN
2015-01-06
Inte tillräckligt brutal för att spela så mycket på brutalitet.
AlbinWesley
2015-01-03
Jag kan nog inte sätta lägre. Detta extrema fall av självrepresentation bedrövat verkligen, den får allt att kännas hopplöst. Vidare fångar den just det den ska, genom att undvika kontext och bakgrundsberättelse blir den tid som barnsoldat som porträtteras just så meningslös och vedervärdig som verkligheten för dessa unga människor var. Nej hu tvi usch. Även fasligt snyggt filmad med utmärkt skådespelarregi och topprestationer i de flesta rollerna.
Sarakin76
2014-10-25
ubehagelig. +4.
RichardEk
2013-07-10
Är det möjligt att visa krigets vansinne på film, och är det någon poäng att försöka göra den så "realistisk" som möjligt? Antikrigsfilmer är ju vanligtvis otäcka och våldsamma för att krig är så, men ambitionen att vara realistiska gör att det lätt blir spekulativt istället. 'Johnny Mad Dog' ligger hela tiden nära det spekulativa, och några gånger går filmen över den gränsen och blir perverst grafiskt underhållningsvåld. Då känns filmen mer "realistisk" i skildringen av barnsoldatens "vardag": tristessen, sökandet efter flykt genom berusning, nedmonteringen av kapaciteten att upprätthålla relationer med andra människor etc. I likhet med liknande filmer som "Guds stad" motverkar det grafiska våldet på ett plan filmens syfte - att ge en inblick i människors försök att leva i ett omänskligt undantagstillstånd samtidigt som våldet på ett annat plan förstärker filmens ambition att visa på det extrema i själva undantagstillståndets situation. I den meningen är 'Johnny Mad Dog' inte en film som det går att vara entydligt för eller mot och som är svår att glömma i första taget.