3.4

Joint Security Area

Skildring av det politiskt känsliga läget mellan Syd- och Nordkorea, där en försoning mellan länderna diskuteras ovanligt öppet. En eldstrid bryter ut vid gränsposterna när det visar sig att två sydkoreanska soldater har varit över på den andra sidan. Ett europeiskt team, lett av koreanskättade Sophie, kommer till platsen för att undersöka vad som hänt. De överlevandes berättelser skildras sedan i tvetydiga återblickar.

Originaltitel Gongdong gyeongbi guyeok JSA
Regissör Park Chan-wook
Manus Kim Hyeon-seok, Jeong Seong-san, Lee Mu-yeong, Park Chan-wook
Genre Drama, Mysterium, Krig, 2000-tal
Skådespelare Lee Yeong-ae, Lee Byung-hun, Song Kang-ho, Kim Tae-woo, Shin Ha-kyun, Gi Ju-bong, Herbert Ulrich, Christoph Hofrichter

AlbinWesley
2015-11-27
Skulle absolut kunna bli en trea, men det är nåt alltså som sätter käppar i hjulet... det känns inte sådär klockrent som det borde bara. Kanske lite lång, kanske lite rörig... Klaffar inte helt och hållet men ett unikt porträtt av gränsöverskridande vänskap och ett mycket bra om än något trevande kriminalmysterium.
Johan_G
2015-05-27
Väldigt roligt att se en skilldring över hur det funkar med gränserna mellan nord åh syd korea. Tycker även grundtanken är nice, men att man kan lyckas röra till det så mycket när det handlar om 3 personer max 5 personer är ganska obegripligt. Ser man om filmen kommer den säkert gå upp 1 betyg mer, men när dem switchar mellan nu åh dåtid utan att markera det på ett bra sätt så blir det rörigt. Vill man veta lite om hur det kan se ut vid en gränsövervakning så är det en bra film. Delarna dem talar engelska är svagare än dem koreanska delarna, dem känns ''wierd'' dem engelska delarna på något sätt. En Bra Thriller från korea-gränsen.
StureStenhög
2015-02-09
Det är ju bra det här, men jag lämnas ändå med en irriterande känsla av att det borde vara ännu bättre. Hela scenariot är fantastiskt intressant, och känslan är att manuset i grunden är bättre än den färdiga produkten. Hoppandet i tid fungerar inte alls, istället blir det bara rörigt och ojämnt. Tillbakablickarna är helt enkelt så mycket bättre än scenerna från utredningen i nutid. Annars gör filmen ett så bra jobb med att utforska Korea-konflikten, och på ett mer universellt plan filosofera kring krigets natur. Då känns det så synd att filmens svagare delar förhindrar mig från att helt dras in i skeendet
hestret
2015-01-10
För mig var den alldeles för hafsigt gjord för att kunna nå högre. Strukturen är osammanhängande. Först en töntig thrillersetup med världens sämsta skådespel. Nästan skrattretande och jag undrade nästan om jag hade fått tag i rätt film Sedan en härlig och intressant förbjuden bromance som var varför jag ens var intresserad till en början. Sedan går vi tillbaka till utredningsthrillern med en meh-upplösning. Jag brydde mig inte alls om själva utredningen, som genomsyrades av mer eller mindre orimliga sammanträffanden och andra klyschor . Man ser dock potential i regin. Vissa fina visuella grejer. Men själva innehållet med vakternas relation späds ut med dåligt trams. Men de varma humanistiska kärnan är ändå något jag uppskattade i den här filmen och kanske räddar den lite grann. 38/100
ziferN
2014-12-26
Det är bra och intressant, även spännande. Särskilt under den första halvan av filmen, däremot trappas det dock ner en aning vid mitten och blir lite medelmåttigt som det sedan trappas uppåt igen mot slutet. Så ja, något ojämn var filmen. Men för en, som jag, som är riktigt intresserad utav konflikterna i Korea, samt intresserad utav Nordkorea i helhet så var detta ingen tråkig film att kolla på. Men tyvärr saknas det lite mer för en fyra i betyg.
BrutusBeefcake
2014-03-08
Gillar filmer som har med nord och sydkorea att göra, gillade den här också. Song Kang-ho gör återigen en lysande roll som nordkorean och Park berättar en bra och fin historia som likt ett pussel sätts ihop bit efter bit på ett tålmodigt sätt där allt faller på plats på ett magnifikt vis i slutändan.
TobiasRydén
2013-07-22
Stark trea. Den börjar inte lovande alls - men när det så småningom utvecklas till en historia om vänskap mellan soldater från båda sidor av Korea så blir den suverän.
-kakihara-
2013-04-05
Stark 3/5
Redfield4ever
2013-01-11
En såndär film som summeringen på baken av DVD:n inte kan göra rättvisa. Förväntade mig att filmens första halvtimme skulle vara representativ för hela historien skulle visas upp, men när det helt plötsligt i princip blir Joyeux Noël för koreaner? Ja då blev jag helt såld. Fantastisk film från en regissör som bara fortsätter att leverera storverk!
Adoniram
2012-04-06
Var nog för trött för att uppfatta storheten i den här filmen. Nu kändes den mest rörig och med stolpiga skådespelare. Ska försöka se om den när jag inte har mer angelägna saker att se och sinnet känns utvilat, men det första intrycket var inte bländande.