3.6

Jojo Rabbit

En andra världskriget-satir om en ensam tysk pojke vars världsbild vänds upp och ned när han upptäcker att hans mamma gömmer en ung judisk flicka på vinden. Med hjälp av sin idiotiska låtsasvän Adolf Hitler måste han nu konfrontera sina nationalistiska fördomar.

Originaltitel Jojo Rabbit
Regissör Taika Waititi
Manus Taika Waititi
Genre Drama, Komedi, Krig, 2010-tal
Skådespelare Roman Griffin Davis, Taika Waititi, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen, Stephen Merchant, Archie Yates, Luke Brandon Field, Sam Haygarth, Stanislav Callas, Joe Weintraub, Brian Caspe, Gabriel Andrews, Billy Rayner, Robert East

StureStenhög
2021-01-06
Nazihumor är lite min grej, men till en början var jag tyvärr inte alls imponerad av det här. Humorn var alldeles för överdriven och tramsig, och Waititi själv som låtsas-Hitler tycker jag inte fungerade alls. Men filmen blir bättre när Thomasin McKenzies karaktär kommer in i handlingen. Där någonstans blir tonen allvarligare, och humorn mer underfundig. Samspelet mellan henne och Roman Griffin Davis är också väldigt bra. Även Rockwell och Scarlett står för bra insatser. Filmens höjdpunkt är dock sekvensen med Stephen Merchant. Det är ju egensinnig film också, och det gör att jag lättare kan förlåta att allt inte föll mig i smaken. Så den orkar kämpa sig upp till en svag trea till slut. Heil Hitler
mammene
2021-01-05
Hade jag varit själv så hade det nog varit nära att jag avslutat detta vansinne. Kändes en aning för knasigt för mig, men efterhand lugnade det ned sig och komiken fungerade. Egentligen en rätt bra ide att vinkla det från barnets nivå, att det inte är övertydligt och samtidigt ge en känga. Men det är klart att det var tydligt vilka som var de onda här.
ilgoga
2021-01-01
Trodde inte att den skulle vara riktigt för mig (trots att jag gillat allt Waititi gjort tidigare), men detta var verkligen fint och finkänsligt.
Zok
2020-10-05
Visste inte vad jag skulle kunna hoppas på här. Men tycker faktiskt att den var bra och en rätt så lyckad blandning mellan humor och allvar. Gillade dock inte humorn hela vägen, särskilt inte i början.
erosagape
2020-09-26
Läste i samma veva en av EM Remarques böcker och temat är läbbigt! Bra skådespeleri (hur påverkas unga skådisar av sina insatser?).
AlZi
2020-08-07
Gullig och rolig. Lite sorglig.
best_jeppe
2020-08-02
Funkade inte alls för mig. Hade svårt att hålla intresset uppe under filmen. Filmen tar också en hård sväng ca 2/3 in så att jag blev lite förvirrad och undrade om filmen hade gått över till en drömsekvens. Jag kan dock inte säga att det är en dålig film då det egentligen inte finns något specifikt dåligt med dem förutom att jag inte blev särskilt intresserad eller engagerad. Svag 3a.
TimBuckley
2021-01-16
Höjer till en 4:a efter en omtitt.
GrandMaster_E
2020-06-15
Växte på mig. Var skeptisk i början men den blev bättre och bättre.
Pos
2020-06-07
Egentligen på många plan ett fantastiskt drama med inslag av komedi, men jag hade räknat med en komedi rakt av så det tog ett tag innan jag kom in i den. Ska se om den med andra ögon om ett tag så kanske det kan bli högre betyg. Kemin mellan Roman Griffin Davis och Thomasin McKenzie är svårslagen.