3.7

Jojo Rabbit

En andra världskriget-satir om en ensam tysk pojke vars världsbild vänds upp och ned när han upptäcker att hans mamma gömmer en ung judisk flicka på vinden. Med hjälp av sin idiotiska låtsasvän Adolf Hitler måste han nu konfrontera sina nationalistiska fördomar.

Originaltitel Jojo Rabbit
Regissör Taika Waititi
Manus Taika Waititi
Genre Drama, Komedi, Krig, 2010-tal
Skådespelare Roman Griffin Davis, Taika Waititi, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen, Stephen Merchant, Archie Yates, Luke Brandon Field, Sam Haygarth, Stanislav Callas, Joe Weintraub, Brian Caspe, Gabriel Andrews, Billy Rayner, Robert East

WillyV
2020-06-05
Stark fyra. Larvigt bra.
abnormal
2020-04-13
Väldigt smakfullt möte av humor och allvar. Bra skådespel och manus och framförallt snygg estetik.
ekneB
2020-03-20
Fantastisk film med genomgående bra skådespel! Den balanserar bra med bisarr humor och djup drama. Jag skrattar högt ena stunden för att andra stunden känna allvar i temat. Rrriktigt, rrriktigt bra!
ekneB
2020-03-20
MarsK
2020-03-12
Väldigt stark trea eller en svagare fyra. Som andra nämnt kunde tonen i filmen skifta snabbt men jag tyckte det funkade. Nazismen kändes nästan chockerande i filmens början, men det kanske behövdes för att komma i rätt mindset för resten av filmen där det blir svårt att hålla sig för skratt trots de överhängande mörka händelserna. Det var länge sedan vi fick en film där vi kunde skratta åt nazisterna, så jag känner att denna behövdes.
Molestaire
2020-03-10
En film som inte riktigt liknar något. In a good way. Såhär i tider då vi snart inte har några förintelseöverlevare kvar gör det mig genuint glad att någon ger sig på konststycket att göra en barnvänlig film om andra världskriget. Håller tummarna för att den också når en yngre publik, så att inte publikdemografin stannar vid sådana som mig som mest är ute efter att bocka av årets Bästa-film-nomineringar.
Supernaut
2020-03-08
Svag fyra. Bra regi, manus och skådespeleri. Den joviala tonen som bryts av med allvar blir lite väl mycket ibland men den håller som helhet.
Reggiez
2020-02-24
En häftig blandning av humor, riktigt mörker och en gestaltning av Hitler jag aldrig trodde att jag skulle få se i en film. I stort också mycket bra skådespeleri.
haajen
2020-02-16
Det här funkar inte riktigt, tonen i filmen hoppar hejvilt (vilket jag förstår är tanken) men mycket av komiken, framförallt från Waititi själv, faller platt till marken. Här finns mycket som är bra och gripande men på det hela så känns det mest forcerat och krystat, flytet i filmen infinner sig inte.
karlmats
2020-02-15
Det här var ju ganska vågat ändå, första 20 kändes det som första terminen på läkarprogrammet, lika bra att skrämma bort de som ändå inte kommer klara sig på sikt. Mycket nazis blev det och jag var tveksam till om filmen skulle hitta rätt humorton, jag var en av få som inte blev helsåld på Thor: Ragnarok och jag har inte köpt hypen kring Waititi. Efter den frenetiska inledningen taggar han iaf ner det här och hittar en underbar balans mellan humor och drama, Roman Griffin Davis är riktigt bra i huvudrollen och det krävs nog med en sån här typ av film. Jag gillar hur provocerade många verkar bli av att man skämtar om sånt här, men det gjorde ju redan Benigni på 90-talet och han vann ju Oscars trots att filmen hade noll humorvärde så jag ser inte riktigt vad problemet är. Förutom Griffin Davis är det kanoninsatser rakt igenom från McKenzie, Scarlett, Rockwell, Waititi själv och t.o.m. Rebel Wilson kommer nog undan med äran i behåll. Grädden på moset blir en SS-uniformerad Stephen Merchant som verkar ha väldigt roligt med att spela nazist. Den tredje jämförelsen folk verkar göra är med Wes Anderson och honom gillar jag inte heller, så det här känns verkligen som en perfekt storm för min del. Förutom humorn finns det också en hel del allvar i det här, jag blir såld och är nog tvungen att dra till med en 4a.