3.8

Joker

Arthur är en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som ståuppkomiker, men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det, leder till mer hån och även våld.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Rocco Luna, Marc Maron, Sondra James, Murphy Guyer, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Carrie Louise Putrello, Sharon Washington, Hannah Gross, Frank Wood, Brian Tyree Henry

Zingostar
2021-09-08
Handling byts ut mot känslor. Pseudo psykologi. Och långa scener med ansiktsuttryck. Finns ingenting kvar av serietidnings-känslan bara grått och trist. 2:an är ett snällt betyg för denna gråa film
quelnightmare
2021-06-11
Joker, den avgörande skurken i DC-universumet, kommer till liv med sin egen ursprungshistoria av regissören Todd Phillips i en berättelse som han skrev tillsammans med Scott Silver. Du kan inte riktigt säga nej till Joaquin...
eraserheead
2021-04-25
Så, jag har tydligen en ny favoritfilm. Det här var så jävla bra.
dudson
2021-02-16
En film som byggs upp igenom den klassiska mallen...Visst är det Phoenix som räddar upp alltsamman genom sitt magiska skådespeleri. Tyvär så känns Deniro som ett lite väl tryggt val" Skulle hellre sett nån mera edgy göra den rollen mera rättvis. Som story är den fräcch & nyskapande. Tror ändock att en uppföljare vore episkt!
Zebulonm
2021-02-01
Nä det här var verkligen inget jag gillade.
Andreas_
2021-01-10
Fantastisk film på många sätt men lite överhypad har den nog tyvärr blivit, den är jäkligt snyggt regisserad av tro det eller ej...baksmällan filmernas regissör Todd Phillips som här gör en riktigt mörk drama om självaste Jokern från DC comics, Batmans ärkefiende men en bakgrundshistoria som är riktigt hemsk, tragisk och mäktig på samma gång och herregud om skådespeleriet är utom denna jord, men så är det ju självaste Joaquin Phoenix som gör huvudrollen dessutom, så man kanske inte ska bli så överraskad av att den är välspelad men alla övriga biroller är fantastiskt bra också, speciellt De Niro som har en liten men viktig roll. Gillar filmen helt klart och jag är laddad för en del 2 och fortsättning och det är även oerhört intressant att se hur Jokern blev just den kriminella Jokern som Batman så många gånger bekämpat, nu är denna inte sammanbunden med övriga DC filmer, där Jared Leto spelar sin version av Jokern utan helt egen och det är nog lika bra det, detta är för tungt och mörkt för att blanda in superhjältar. Jag är som sagt impad av både regi och skådespeleri men samtidigt så hade jag kanske lite för höga förväntningar, för när filmen är slut så är jag inte så impad att jag skulle kalla detta ett mästerverk, men en riktigt jäkla bra film utan tvekan och jag kan rekommendera den även om man inte ens vet vem Joker karaktären från serietidningarna är, detta är helt eget ändå och kan passa alla som gillar mörka drama filmer eller en som vanligt suverän Joaquin Phoenix. Betyget blir helt klart en stark 4:a och 5:a är inte långt bort.
gåsrajder
2021-01-06
Pohenix är brilliant i denna film. Härligt psykotisk. Man skulle vilja se en uppföljande film med Pohenix. Där han blommat ut och tagit över den undre världen.
Albion
2020-12-19
Välgjord, men dyster, mörk och destruktivt om en komplicerad och riktigt störd och störig individ. Höjdarrulle säger vissa, nej säger jag. Betyget blir en 3;a
idaho1981
2020-11-15
Det som håller filmen uppe är helt klart Phoenix skådespeleri vilket är fantastiskt. Dock är manuset rätt förutsebart och stämningen densamma rakt igenom filmen vilket drar ner betyget. Svag fyra eller stark trea.
WillyV
2020-10-27