4.1

Joker

Berättelsen om hur en misslyckad komiker från Gotham City blir skurken Jokern.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Bill Camp, Frances Conroy, Brett Cullen, Glenn Fleshler, Dante Pereira-Olson, Douglas Hodge, Marc Maron, Shea Whigham, Bryan Callen, Josh Pais, Sondra James, Ray Iannicelli

capitol
2019-10-16
Bästa superhjältefilm jag har sett tror jag.
michaelanico
2019-10-15
Suggestivt. Och så subtilt – alla gester, ansiktsuttryck. Som att få vara i någons kropp och huvud. Fenomenal rakt igenom.
amam
2019-10-15
Joaquin gör en asbra rolltolkning och bär filmen. Filmen i sig är ganska mycket på näsan kring hur den handlar om mental ohälsa, utanförskap och social isolering, samt vad som händer när man monterar ner systemet för psykiatrisk vård. Men relevant och bra budskap. Filmen i sig är välgjord och helt klart en stabil trea men Joaquins rollprestation knuffar upp den till en stark fyra.
Biberkolben
2019-10-14
Det här kan vara den bästa film som jag har sett på hela året. Satan i gatan så bra den var!
Ghostface
2019-10-13
Stark enmansshow som tyvärr inte står på egna ben helt och hållet. Den greppar för mycket efter äldre filmer med liknande tema.
haajen
2019-10-13
En svag trea till denna snygga och välspelade film som egentligen inte har så mycket att säga, manuset är ologiskt och inlemmandet av Batman myten känns väldigt onödig och klumpig.
mr_magi
2019-10-13
Helt djävla enastående! Bästa jag sett på bio på många år. 5 av 5.
JD
2019-10-12
Phoenix mycket bra. Likaså foto, scenografi och framförallt musiken. Ändå känns den mer som en uppvisning än som en verklig berättelse. Parallellerna med Taxi driver är många men Taxi driver är vid jämförelse en mycket mer på riktigt smärtsam film. Ändå som just uppvisning, stilstudie mycket välgjort.
Snabel-A
2019-10-12
Det här var ingen höjdare! Faktisk en besvikelse. Filmmässigt var dn snyggt gjord, bra musik och ett skådespeleri något utöver det vanliga, men inget sensationellt. Storyn där emotvar nog bland det tråkigaste jag sett. En något psykiskt störd person som blommar ut i fullständig psykopati utan någon som helst finess i storyn. Efter halva filmen började jag att sucka och titta på klocka, det fanns ju inget som bar historien frammåt! Jag ger ändå filmen en mycket svag 2:a pga. att den var snyggt gjord och att jaquin's insats var bra.
Snabel-A