Joker

Berättelsen om hur en misslyckad komiker från Gotham City blir skurken Jokern.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Bill Camp, Frances Conroy, Brett Cullen, Glenn Fleshler, Dante Pereira-Olson, Douglas Hodge, Marc Maron, Shea Whigham, Bryan Callen, Josh Pais, Sondra James, Ray Iannicelli

DYV
2019-12-11
Även om filmen behandlar en superhjältekaraktär känns filmen lång ifrån som en "superhjälte" film, vilket devis har sin förklaring i att det är prolog till karaktären Jokern. Det som många tycker är befrielse eller något positivt att Jokern känns så "verkligen" är även en svaghet då Jokern uppenbarligen är intellektuellt efterbliven och inte speciellt smart (varken IQ, EQ eller någon annan intelligens kvot), vilket gör att filmen inte är trogen den "riktiga jokern". Blir bitvis väldigt schablonartat då det slummiga och fattiga ska ställas mot det extremt rika och välbärgade, vilket gör att medelklassen blir marginaliserad och storyn bitvis tappar i komplexitet när polarisering är så påtaglig. Det som gör filmen klar mer intressant är att diskutera Jokern roll som antihjälte. (Spoiler alert) Jokern uppväxt och livssituation gör att det blir lätt att känna sympati för karaktären, vilket gör av vi (många alla fall) tycker att Jokerns handlingar kan legitimeras (eller åtminstone ge förståelse) med hänsyn av hans bakgrund. Den ambivalensen gör att det finns en nerv i filmen när man inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till Jokern. Dock blir allt omkullkastas beroende på hur tolkningen av slutscenen görs. Det finns en hel del likheter med Chris Nolans och Martin Scorsese filmberättande, men det gränsar på att bli lite för mycket rip off.
LacombeLucien
2019-12-09
Perfektion. Viktig film i dagens samhälle.
SemteX
2019-12-01
Bra film men inte såååååååå bra som man läst överallt. Skönt med fler som tycker det.
Semiramis
2019-11-28
Något av det mest intensiva jag har sett. En film som, utan att tempot är väldigt högt, griper tag i dig och håller fast dig i två timmar. En film som ger träningsvärk.
jp
2019-11-24
Lite svårt sätta betyg. Visst är det en bra film. Men något överskattad. Kan inte förstå den enormt bra kritik den fått. Som att det skulle vara världens bästa film. Det känns lite tomt på något vis. Phoenix är fantastisk. Men det visste vi ju redan. Stark trea.
RockSnack
2019-11-20
Jag har svårt att säga emot vad andra har sagt. Joaquin Phoenix är som gjord för rollen och det är en sorglig historia med en del inslag av väldigt svart humor. Realismen ger pluspoäng. Personligen kände jag mig dock inte särskilt engagerad när jag såg den. Vissa har beskrivit manuset som "tomt" och jag förstår vad de menar. Det saknas något. Helt okej film, mycket bra skådespelare, kul svart humor. That's it. Movin' on.
freddis
2019-11-17
Extremt välgjord film. Skådespeleriet är absolut toppklass tillsammans med musiken och det visuella. Denna film går inte att se oberörd. Det enda som är negativt med filmen är att det är svårt att inte få ångest av jokern och hans spiral ner i avgrunden.
TimBuckley
2019-11-16
Överskattad film rakt igenom. Manuset är helt tomt, vilket gör att dissonansen bara upplevs som frånstötande snarare än involverande. Att själva hantverket är OK är sekundärt. Gotham city borde efter Nolan/Bales Dark knight trilogi aldrig besökas igen. Jag kommer inte tillbaka ialf.
Jompalompier
2019-11-14
Det var en snygg och bra film. Dock känns det som att jag är ensam i världen (eller i alla fall i min umgängeskrets) att inte tycka att det är världens bästa film.
norenorama
2019-11-12
Slutet gör filmen osebar.