3.9

Joker

Berättelsen om hur en misslyckad komiker från Gotham City blir skurken Jokern.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Bill Camp, Frances Conroy, Brett Cullen, Glenn Fleshler, Dante Pereira-Olson, Douglas Hodge, Marc Maron, Shea Whigham, Bryan Callen, Josh Pais, Sondra James, Ray Iannicelli

Starlette
2020-01-04
Filmen är bra. Joaquin Phoenix är värd en 5:a,dock inte filmen.
Rabbinen
2020-01-03
Joaquin Phoenix gör i min mening en helt magisk insats. När jag bortser från hans rolltolkning så är filmen en förhållandevis svag film, en del intressanta teman men saknar någon ytterligare karaktär att bry mig om.
HerrNenne
2020-01-03
Det tar ett tag innan det blir riktigt bra. Men kudos till filmen, den blir verkligen bara bättre och bättre ju längre den håller på, och i slutet är den grym.
2019-12-29
Hm, det var mycket svårt att betygsätta denna film. Jag tycker om den samtidigt som jag inte gör det. Om det hade varit Heath Ledger (Frid över hans minne) som också spelat Joker i denna film hade den nog fått en stark 5:a. Jag tror rollen hade passat honom utmärkt. Jag känner mig mest itererad över Joaquin Phoenix som Joker i denna film. Tyvärr kan jag inte riktigt förklara varför. Han gör ju en rätt bra tolkning av Jokern..
Señor
2019-12-29
Vilken prestation av Joaquin Phoenix. Han gör hela filmen enligt mig.
Catapilla
2019-12-28
Joaquin Phoenix räddar trött melodram. Känns som en remake på Falling Down, visserligen är denna bättre men det är ändå inte så fantasifullt eller angeläget som många verkar tycka.
DIProgan
2019-12-21
Gick faktiskt att se utan att alls gilla superhjälte-filmer och hela den grejen men skulle kanske inte kalla den mästerverk även om det är en lysande karaktärstolkning Joaquin Phoenix gör.
DYV
2019-12-11
Även om filmen behandlar en superhjältekaraktär känns filmen lång ifrån som en "superhjälte" film, vilket devis har sin förklaring i att det är prolog till karaktären Jokern. Det som många tycker är befrielse eller något positivt att Jokern känns så "verkligen" är även en svaghet då Jokern uppenbarligen är intellektuellt efterbliven och inte speciellt smart (varken IQ, EQ eller någon annan intelligens kvot), vilket gör att filmen inte är trogen den "riktiga jokern". Blir bitvis väldigt schablonartat då det slummiga och fattiga ska ställas mot det extremt rika och välbärgade, vilket gör att medelklassen blir marginaliserad och storyn bitvis tappar i komplexitet när polarisering är så påtaglig. Det som gör filmen klar mer intressant är att diskutera Jokern roll som antihjälte. (Spoiler alert) Jokern uppväxt och livssituation gör att det blir lätt att känna sympati för karaktären, vilket gör av vi (många alla fall) tycker att Jokerns handlingar kan legitimeras (eller åtminstone ge förståelse) med hänsyn av hans bakgrund. Den ambivalensen gör att det finns en nerv i filmen när man inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till Jokern. Dock blir allt omkullkastas beroende på hur tolkningen av slutscenen görs. Det finns en hel del likheter med Chris Nolans och Martin Scorsese filmberättande, men det gränsar på att bli lite för mycket rip off.
LacombeLucien
2019-12-09
Perfektion. Viktig film i dagens samhälle.
SemteX
2019-12-01
Bra film men inte såååååååå bra som man läst överallt. Skönt med fler som tycker det.