3.9

Joker

Arthur, en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som stand-up komiker… men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det leder till mer hån och även våld.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Rocco Luna, Marc Maron, Sondra James, Murphy Guyer, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Carrie Louise Putrello, Sharon Washington, Hannah Gross, Frank Wood, Brian Tyree Henry

RustyFilm
2020-05-16
Todd Phillips regi och manus (manus tillsammans med Scott Silver) berättar här historien om Arthur Fleck (Joaquin Phoenix). Arthur med erfarenhet från tillvaro på mentalinstitution men efter samhällets nedmontering av vårdmodellen bor han hos sin sjuke mor. Han försöker försörja sig med korta clownjobb och liknande. Arthur trakasseras och förnedras både psykiskt och fysiskt (detta av både stadens slödder och samhället i stort). Han når dock viss ro i hemmet. Som tex TV tittning tillsammans med sin mor. Ofta är det komedishow med Murray Franklis på rutan. Murray kommer få betydelse när Arthur ska komma att bli Joker. När trakasserierna mot Arthur eskalerar till ordentligt övervåld flippar han till slut över till att bli en våldsam hämnare. Dramatiken och våldet ökas. Våldet glorifieras dock aldrig. Bra.
Nightcrawler
2020-05-08
Velar mellan att ge den en trea och fyra. Jag gillade verkligen hur Arthur gick längre och längre in i sin galenskap. Men kände att filmen emellanåt var lite krystad och kanske lite för medveten om sin egen förträfflighet. Men ja bra, men nej inte lika bra som hajpen.
vonadel
2020-04-28
Härligt med en riktigt bra film. Joaquin Phoenix gör hela filmen. Fantastiskt bra prestation. 8/10
2020-04-25
Hört mycket blandat om den här, så överraskningen blev stor över hur bra den verkligen var. Ett Gotham som känns misstänkt likt ett nedgånget New York och mängder av snygga detaljer som sitt till - ja scenografin är otrolig. Phoenix som Arthur kändes osäkert, men vem skulle gjort det bättre så här med facit i hand. Han är irriterande och jobbig, men gör en riktig bra joker. Årets hittills bästa sedda film för mig - och jag är jäkligt snål med femmor till nyare filmer.
abnormal
2020-04-13
Välspelad, men tyvärr lite orealistiskt porträtt av en tämligen lyckad och intelligent brottsling.
escaperel
2020-03-24
Väldigt mycket Taxi Driver i miljön och väldigt mycket The King of Comedy i Jokern. Smått överhajpad, men Phoenix bär den bra och det blir inte så animerat.
ToddDowney
2020-02-12
Njaaaaaaa. Antagligen var mina förväntningar för höga. För detta var inte så bra som alla fick det att låta. Och allt snack om att den skulle va rå och brutal, bara skitsnack. Dessutom så tycker jag inte att Phoenix gör de så bra. Definitivt inte så bra att han vinner en Oscar för de. Då förtjänade Adam Driver det mer.
Hanness
2020-02-12
Väldigt besviken, hade mycket höga förväntningar. Bra javisst, men inte tillräckligt. Jokern är en utav mina favorit karaktärer, halvnöjd med denna Jokern som gestaltas. Lyfts dock upp uatv Joaquin Phoenix.
Paramis
2020-02-09
Jag är lite trött på skådespelare som spelar galningar/annorlunda alltid ska vinna Oscar. Adam Driver gjorde en mycket bättre roll.
SmokingBianco
2020-02-05
Att detta är en film får vara i skuggan av vad denna roll betyder för en skådespelare som Pheonix, det kunde man nästan ana innan man såg filmen. Däremot anser jag att rätten finns som tittare att begära en starkare story. Även om den oundvikligen skulle få sitta i passagerarsätet i tåget som är Pheonix.