3.9

Joker

Arthur, en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som stand-up komiker… men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det leder till mer hån och även våld.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Rocco Luna, Marc Maron, Sondra James, Murphy Guyer, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Carrie Louise Putrello, Sharon Washington, Hannah Gross, Frank Wood, Brian Tyree Henry

Andreas_
2021-01-10
Fantastisk film på många sätt men lite överhypad har den nog tyvärr blivit, den är jäkligt snyggt regisserad av tro det eller ej...baksmällan filmernas regissör Todd Phillips som här gör en riktigt mörk drama om självaste Jokern från DC comics, Batmans ärkefiende men en bakgrundshistoria som är riktigt hemsk, tragisk och mäktig på samma gång och herregud om skådespeleriet är utom denna jord, men så är det ju självaste Joaquin Phoenix som gör huvudrollen dessutom, så man kanske inte ska bli så överraskad av att den är välspelad men alla övriga biroller är fantastiskt bra också, speciellt De Niro som har en liten men viktig roll. Gillar filmen helt klart och jag är laddad för en del 2 och fortsättning och det är även oerhört intressant att se hur Jokern blev just den kriminella Jokern som Batman så många gånger bekämpat, nu är denna inte sammanbunden med övriga DC filmer, där Jared Leto spelar sin version av Jokern utan helt egen och det är nog lika bra det, detta är för tungt och mörkt för att blanda in superhjältar. Jag är som sagt impad av både regi och skådespeleri men samtidigt så hade jag kanske lite för höga förväntningar, för när filmen är slut så är jag inte så impad att jag skulle kalla detta ett mästerverk, men en riktigt jäkla bra film utan tvekan och jag kan rekommendera den även om man inte ens vet vem Joker karaktären från serietidningarna är, detta är helt eget ändå och kan passa alla som gillar mörka drama filmer eller en som vanligt suverän Joaquin Phoenix. Betyget blir helt klart en stark 4:a och 5:a är inte långt bort.
gåsrajder
2021-01-06
Pohenix är brilliant i denna film. Härligt psykotisk. Man skulle vilja se en uppföljande film med Pohenix. Där han blommat ut och tagit över den undre världen.
Albion
2020-12-19
Välgjord, men dyster, mörk och destruktivt om en komplicerad och riktigt störd och störig individ. Höjdarrulle säger vissa, nej säger jag. Betyget blir en 3;a
idaho1981
2020-11-15
Det som håller filmen uppe är helt klart Phoenix skådespeleri vilket är fantastiskt. Dock är manuset rätt förutsebart och stämningen densamma rakt igenom filmen vilket drar ner betyget. Svag fyra eller stark trea.
WillyV
2020-10-27
Riktigt bra, stark fyra.
StureStenhög
2020-10-03
Jag var inte helt övertygad till en början, men jag gillade den mer och mer under resans gång och sekvensen i slutet med De Niro (kul att han fortfarande kan göra bra roller trots allt) är riktigt bra. Filmen har också växt lite grann i efterhand. Jag kan tycka att grundstoryn är lite väl simpel, och att vi får precis de moment som man förväntar sig av en sådan här historia. Men här finns också endel träffsäkra detaljer som gör den intressantare. Joaquin Phoenix är dessutom väldigt bra förstås och lyckas göra karaktären mer komplex än vad den annars kanske skulle vara. Sedan är det kul att få se Batman-världen och dess mytologi från ett lite annat håll, så det blir god underhållning med ett visst mått av substans under ytan av det här
Christofer
2020-09-30
2020-09-01: Lysande gestaltat av Joaquin. Både manus och regi var knivskarpt.
mammene
2020-09-26
Bestämmer mig till slut för en fyra på grund av den ingående beskrivningen av vad huvudpersonen genomgår, en uppbyggnad till galenskap. Trasig människa från början som sviks och görs narr av, en förklaring. Men det görs bra, inte övertydligt. Det är inte många man egentligen känner sympati för i denna obehagliga historia och allra minst Jokern som spelas fenomenalt av Joaquin Phoenix.
BarryHero
2020-08-07
Tar verkligen fart sista timmen. Joaquin Phoenix är som sagt otrolig i sin film och det känns ganska mycket som en 2010-talets Taxi Driver. Skönt med en film som vågar sticka ut lite i jämförelse med Marvel-filmerna som bara går på tomgång. De Niro är skön i sin roll och jag gillar även hur man knyter ihop Jokern med den klassiska "Batman Begins"-världen.
Kleop
2020-07-16
Jag tycker inte den är så himla bra som många andra verkar tycka men Joaquin Phoenix är asgrym.