3.9

Joker

Arthur, en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som stand-up komiker… men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det leder till mer hån och även våld.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Rocco Luna, Marc Maron, Sondra James, Murphy Guyer, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Carrie Louise Putrello, Sharon Washington, Hannah Gross, Frank Wood, Brian Tyree Henry

StureStenhög
2020-10-03
Jag var inte helt övertygad till en början, men jag gillade den mer och mer under resans gång och sekvensen i slutet med De Niro (kul att han fortfarande kan göra bra roller trots allt) är riktigt bra. Filmen har också växt lite grann i efterhand. Jag kan tycka att grundstoryn är lite väl simpel, och att vi får precis de moment som man förväntar sig av en sådan här historia. Men här finns också endel träffsäkra detaljer som gör den intressantare. Joaquin Phoenix är dessutom väldigt bra förstås och lyckas göra karaktären mer komplex än vad den annars kanske skulle vara. Sedan är det kul att få se Batman-världen och dess mytologi från ett lite annat håll, så det blir god underhållning med ett visst mått av substans under ytan av det här
Christofer
2020-09-30
2020-09-01: Lysande gestaltat av Joaquin. Både manus och regi var knivskarpt.
mammene
2020-09-26
Bestämmer mig till slut för en fyra på grund av den ingående beskrivningen av vad huvudpersonen genomgår, en uppbyggnad till galenskap. Trasig människa från början som sviks och görs narr av, en förklaring. Men det görs bra, inte övertydligt. Det är inte många man egentligen känner sympati för i denna obehagliga historia och allra minst Jokern som spelas fenomenalt av Joaquin Phoenix.
BarryHero
2020-08-07
Tar verkligen fart sista timmen. Joaquin Phoenix är som sagt otrolig i sin film och det känns ganska mycket som en 2010-talets Taxi Driver. Skönt med en film som vågar sticka ut lite i jämförelse med Marvel-filmerna som bara går på tomgång. De Niro är skön i sin roll och jag gillar även hur man knyter ihop Jokern med den klassiska "Batman Begins"-världen.
Kleop
2020-07-16
Jag tycker inte den är så himla bra som många andra verkar tycka men Joaquin Phoenix är asgrym.
OffTheGround
2020-07-06
Framförallt är det en väldigt snygg film.
hsimpson
2020-07-03
Filmens främsta förtjänst är att den är välspelad. Manus och de tekniska bitarna haltar en aning. Filmen är helt okej, men den är våldsamt överhajpad.
idd
2020-06-28
Går från drama till serietidningsaction och båda genrerna funkar fint! Dock är övergången dem emellan i mitten av filmen något svajig.
KarlOscar69
2020-05-28
Arthur, en fängslande karaktär studie, av en superskurk i motsats till allt annat från DC Universumet. Jokern är så radikalt olik från den samtida serietidning bion - strukturalist, tonaliskt och moraliskt. Karaktären är så statsfientlig och nihilistisk, tvingas utstå hemska hysterier regelbundet. Går till djupare, mörkare och mer obehagliga platser än någon serietidning film hittills. Det är en sorglig, kaotisk, psykologisk studie av någon som inte syns; som inte ens existerar för världen omkring dem. Filmen är i slutändan intresserad av Jokern som en ursprungsberättelse, och hur han blev Jokern. En som bara berör de mentala, moraliska, känslomässiga, fysiska förödelserna. Men är förvånansvärt vacker. Med en värdig Oscar vinnande prestation av Joaquin Phoenix, han lever sig in i rollen med en perfekt galenskap och skräckinjagande anda som spänner publiken av sympati och avgudan. Och så den enastående manus och otroliga scenografin, som äntligen visar att du inte behöver superkrafter för att blänka och skapa briljans.
RustyFilm
2020-05-16
Todd Phillips regi och manus (manus tillsammans med Scott Silver) berättar här historien om Arthur Fleck (Joaquin Phoenix). Arthur med erfarenhet från tillvaro på mentalinstitution men efter samhällets nedmontering av vårdmodellen bor han hos sin sjuke mor. Han försöker försörja sig med korta clownjobb och liknande. Arthur trakasseras och förnedras både psykiskt och fysiskt (detta av både stadens slödder och samhället i stort). Han når dock viss ro i hemmet. Som tex TV tittning tillsammans med sin mor. Ofta är det komedishow med Murray Franklis på rutan. Murray kommer få betydelse när Arthur ska komma att bli Joker. När trakasserierna mot Arthur eskalerar till ordentligt övervåld flippar han till slut över till att bli en våldsam hämnare. Dramatiken och våldet ökas. Våldet glorifieras dock aldrig. Bra.