2.7

Jönssonligan får guldfeber

Sickan rättar till flugan och kliver ut genom fängelseportarna. Som vanligt står Vanheden och Harry utanför och väntar. Och Sickan har inte slösat bort tiden i fängelset. I ett paket under armen ligger ännu en genial plan. Jönssonligan ska stjäla ett datachip som innehåller försvarshemligheter. Men de har konkurrens av ärkefienden Wall-Enberg, som har erbjudits guld och diamanter för hemligheterna. Tredje i serien.

Originaltitel Jönssonligan får guldfeber
Alternativ titel The Jönsson Gang Gets Gold Fever
Regissör Mikael Ekman
Manus Rolf Börjlind
Genre Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson, Carl Billquist, Per Grundén, Weiron Holmberg, Sten Ljunggren, Jan Waldekranz, Peter Harryson, Fredrik Ohlsson, Birger Malmsten, Jessica Zandén, Pia Green, Anna-Lotta Larsson, Gösta Engström

dlu
2020-10-30
Luddig story. “Sverige ska i framtiden delas in i ett boendeområde, ett försvarsområde och ett fritidsområde.” Öh, ursäkta? Va? Och den ytterst märkliga planen finns på ett chip. Ett chip? Ett? Alltså själva grejen med chip är att det ska massproduceras. Gutenberg ba: -Jag har uppfunnit tryckpressen, men asså man får ba trycka ett exemplar av varje bok. Nä, tacka vet jag Bedford-diamanterna. Klocktornssekvensen var dock utmärkt.
2019-04-06
Lyckas med viss möda ta sig upp till en trea.
2018-12-26
Den Jönssonfilmen som ligger mig varmast om hjärtat. Kanske är det enbart av nostalgiska skäl, men så här många år senare är det fortfarande är jäkligt rolig film och jag minns hur spännande klockscenen var som liten grabb.
2017-10-08
Min favorit film bland Jönssonligan, var visserligen en plutt första gången jag såg den, men har sätt den flera gånger efter det...
päronanton
2017-09-09
Fantastisk bra klassiker! Skön humor! Älskar dessa klassiker!
Ful_fisk
2017-08-15
Förmodligen den bästa Jönssonligan-filmen; här hittas formen helt och hållet med den klassiska sättningen, Doris introduktion, och att lite större fokus läggs på spänningen och livsfaran. Blandningen blir helt rätt! Massvis med minnesvärda scener, såsom den första kuppen, Harrys ölpaket och inte minst klimaxet på klockan. Klassiker!
Jamesa
2016-05-11
Klassisk Jönsson, älskar Dynamit-Harry.
2014-12-24
Det är svårt att inte tycka om Jönssonliganfilmerna då det är en stor del av barndomen. Vanheden och Dynamit-Harry är väldigt lätta att tycka om men som vanligt är det Gösta Ekman i rollen som Charles-Ingvar 'Sickan' Jönsson som stjäl showen. Scenerna med klockan är ju riktigt roliga.
AlbinWesley
2014-09-26
Ah, enstaka scener sticker med något slags kvalitet utöver mycket värdiga rollgestaltningar av ligatrion. Denna och deras samspel och tajming, i kombination med de enstaka nämnda scenerna, är dock gott nog för att bära filmen även genom transportsträckorna.
yrkeschaufföre
2014-07-11
Den sämsta av de fem "riktiga" filmerna. Men den är ändå lite smårolig och har gott om kända skådisar i småroller som höjer nivån lite grand.