2.3

Jönssonligan och den svarta diamanten

Jönssonligans ledare Charles-Ingvar "Sickan" Jönsson har blivit inlagd på mentalsjukhus, och utan honom lyckas inte de övriga ligamedlemmarna särskilt bra med sina kupper. Sickans psykiater, doktor Max Adrian Busé, har Sickans anteckningar och får i uppdrag av Wall-Enberg att lägga beslag på Greve Romanoffs svarta diamant. Diamanten är utställd i Nationalmuseum. För att kunna genomföra kuppen måste Busé ta hjälp av Vanheden och Harry. Nummer sex i serien.

Originaltitel Jönssonligan & den svarta diamanten
Alternativ titel The Joensson Gang & the Black Diamond
Regissör Hans Åke Gabrielsson
Manus Rolf Börjlind, Hans Åke Gabrielsson
Genre Komedi, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Peter Haber, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson, Elias Ringquist, Björn Granath, Pontus Gustafsson, Bernt Lindqvist, Per Grundén, Weiron Holmberg, Lena T Hansson, Rikard Wolff, Jan Mybrand, Thomas Segerström, Jonas Uddenmyr

Jonkenstein
2021-11-29
Jag har nog sett denna flest gånger av alla i serien, men den är ändå alltid lika kul. Peter Haber passar perfekt som den excentriske doktor MA Busè.
Ful_fisk
2018-01-19
Faktiskt riktigt rolig, och bättre än jag trodde jag skulle tycka i vuxen ålder. Lite barnsligare än de tidigare filmerna, men Peter Haber är fullkomligt lysande, referenserna till Dr Mabuses testamente värmer en cineasts hjärta, och filmen har många roliga scener och repliker. En trivsam familjekomedi!
päronanton
2017-09-30
Den är väldigt rolig och kult! Även fast inte Gösta Ekman är med så gör Peter Haber en underbar roll!
2017-02-17
Jag tycker denna film är hel mysig!! Detta bevisar att Peter Haber kan spela mer än en avdankad polis. Peter Haber borde återvända till komedin, för han är jävlig rolig!!
2016-10-20
Den här är min favorit av Jönssonligan-filmerna. Tycker serien blev mycket bättre när Sickan försvann ur bilden. Den här filmen är väldigt bra, rolig och underhållande.
dudson
2016-06-06
Tycker den här är helt underbar! Då tack vare Peter Habers utflippade skådespel. Total grym😎. Sen dom ryska mustascherna. One of a kind;)
Jamesa
2016-05-11
Har åldrats enormt mycket och den var inte jättebra då den kom. Men,ok.
2014-12-24
En Jönsson-liganfilm utan Gösta Ekman i rollen som "Sickan" var svårt att tänka sig men filmerna fortsatte att komma ändå. Peter Haber hoppar in i gänget och sköter sig väldigt bra och filmen lyckas också att underhålla men saknaden efter Charles-Ingavar finns där dock hela tiden.
andmoreagain
2014-08-14
Osannolikt nog den bästa Jönssonligan-filmen. Peter Haber är hysteriskt bra och man saknar inte Gösta Ekman ett dugg! Som filmnörd är det roligt att otaligt många scener har snotts ifrån Dr. Mabuses testamente.
Biberkolben
2014-02-07
Fan vad värdelös musik? Hur tänkte de där? Var är signaturmelodin? /Besviken farbror