2.3

Jönssonligan & den svarta diamanten

Jönssonligan har funnit sin nye ledare i en psykiater, M A Busé, sedan Sickan dragit sig tillbaka. På uppdrag av den rike Wall Enberg stjäl ligan en väl bevakad svart diamant från Nationalmuseum. Men de blir lurade och blir av med diamanten. Nu måste de stjäla den tillbaka från Wall Enberg. En mycket ovanlig men häftig biljakt ingår i planerna.

Originaltitel Jönssonligan & den svarta diamanten
Alternativ titel The Joensson Gang & the Black Diamond
Regissör Hans Åke Gabrielsson
Manus Rolf Börjlind, Ingemar Ejve, Hans Åke Gabrielsson
Genre Komedi, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Peter Haber, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson, Lena T Hansson, Björn Granath, Jan Mybrand, Rikard Wolff, Weiron Holmberg, Per Grundén, Elias Ringquist, Pontus Gustafsson, Bernt Lindqvist

Ful_fisk
2018-01-19
Faktiskt riktigt rolig, och bättre än jag trodde jag skulle tycka i vuxen ålder. Lite barnsligare än de tidigare filmerna, men Peter Haber är fullkomligt lysande, referenserna till Dr Mabuses testamente värmer en cineasts hjärta, och filmen har många roliga scener och repliker. En trivsam familjekomedi!
päronanton
2017-09-30
Den är väldigt rolig och kult! Även fast inte Gösta Ekman är med så gör Peter Haber en underbar roll!
2017-02-17
Jag tycker denna film är hel mysig!! Detta bevisar att Peter Haber kan spela mer än en avdankad polis. Peter Haber borde återvända till komedin, för han är jävlig rolig!!
2016-10-20
Den här är min favorit av Jönssonligan-filmerna. Tycker serien blev mycket bättre när Sickan försvann ur bilden. Den här filmen är väldigt bra, rolig och underhållande.
dudson
2016-06-06
Tycker den här är helt underbar! Då tack vare Peter Habers utflippade skådespel. Total grym😎. Sen dom ryska mustascherna. One of a kind;)
Jamesa
2016-05-11
Har åldrats enormt mycket och den var inte jättebra då den kom. Men,ok.
2014-12-24
En Jönsson-liganfilm utan Gösta Ekman i rollen som "Sickan" var svårt att tänka sig men filmerna fortsatte att komma ändå. Peter Haber hoppar in i gänget och sköter sig väldigt bra och filmen lyckas också att underhålla men saknaden efter Charles-Ingavar finns där dock hela tiden.
andmoreagain
2014-08-14
Osannolikt nog den bästa Jönssonligan-filmen. Peter Haber är hysteriskt bra och man saknar inte Gösta Ekman ett dugg! Som filmnörd är det roligt att otaligt många scener har snotts ifrån Dr. Mabuses testamente.
Biberkolben
2014-02-07
Fan vad värdelös musik? Hur tänkte de där? Var är signaturmelodin? /Besviken farbror
Raimo_1985
2014-01-25
Orättvist utskälld Jönsson-film, Peter Haber gjorde ett bra jobb här. Men det ska vara Gösta Ekman.