2.7

Jönssonligan & Dynamit-Harry

När den svenska brottslighetens roligaste utövare ska genomföra en stor-kupp hos Wall-Enberg råkar tillslaget förstås sammanfalla med polisens planer på en razzia mot samma ställe. Ny i gänget är Vanhedens sprängfyllde kusin Dynamit-Harry. Andra i serien.

Originaltitel Jönssonligan & DynamitHarry
Alternativ titel The J. Gang Meets Dynamite Harry, The Jönsson Gang & Dynamite Harry
Regissör Mikael Ekman
Manus Sven Melander, William Aldridge
Genre Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Ulf Brunnberg, Nils Brandt, Björn Gustafson, Carl Billquist, Dan Ekborg, Sten Ardenstam, Mona Seilitz, Weiron Holmberg, Jarl Borssén, Lena Söderblom, Per Grundén, Peder Ivarsson, Peter Harryson, Jan Nygren, Gösta Krantz, Henrik S Järrel, Börje Nyberg, Philip Zandén, Jan Waldekranz

Hompen
2021-06-10
Riktigt bra uppföljare. Bra inledning, börjar som 1:an, med inbrott, denna gång med ballonger, pilar och linor. Mycket action. Den ena stöten följs av den andra. Och sedan den stora stöten på slutet. Bästa scenen är när Sickan hänger från lampan. Väldigt bra. Många skådespelare återkommer. Med igen är förutom ligan även Wall-Enberg, Biffen, poliserna, Bill; medan Eivor endast nämns. Några nya kommer till, såsom DynamitHarry. En av de bästa uppföljarna någonsin. Fyra klonkande A-brunnslock.
Ghostface
2020-08-06
Underhållande men mer lågmäld och inte lika mycket hysterisk humor som komma skall. Ett bra val att ersätta Rocky med "kusinen".
dudson
2019-07-06
Otroligt rolig Jönsson rulle=) & som vanligt är herr Vanheden bäst. VideoHeden hahaa. Skoj med införandet av alkade Harry åxå" Sen den där gubb liraren äpplet #) Samt den smått psyk -sjuka vrak polisen. Troligen den bästa i serien. 3+
2019-04-06
Tycker att Jönssonligan-filmerna med Gösta Ekman är sjukt överskattade men denna är ganska okej. Svag 3:a.
2018-12-23
Den sämsta av de klassiska filmerna, men inte dålig. Det går på tomgång fram tills mot slutet och det var onödigt att behålla den triste rocky nu när dynamit-harry klivit in. Ändock en charmig klassiker.
2017-10-08
Börjar nästan nå sin storhetstid, men inte riktigt ännu...
päronanton
2017-09-05
Samma anda som första! Riktig klassiker som verkligen håller!
Ful_fisk
2017-08-07
Mycket upprepningar från första filmen, vilket givetvis är något av ett sänke. Björn Gustafson livar dock upp stämningen rejält med sin fantastiska tolkning av Dynamit-Harry. I senare filmer skulle han tämjas, men här känns han verkligen som en alkoholist, och den att de alltid behöver hans hjälp samtidigt som hans hjälp alltid kan slå över i komplett livsfara utgör en underbar dynamik! Jag tänkte först sätta en trea, men den andra halvan är klart bättre än den första och hela klimaxet är kanon och överlag en klart snyggare och smartare final än den första filmen, så det blir en fyra här med! Första filmen är fortfarande bättre, men fan vilket bra slut vi får här. Och Carl Billquists underbart dramatiska poliskommissarie måste nämnas också!
larsen1976
2016-05-19
Odödlig klassiker!!! Dock inte en femma. Men väl en fyra.
Jamesa
2016-05-11
Helt ok. Nostalgi. Gott inträde av Harry.