2.1

Jönssonligans största kupp

Jönssonligans Dynamit-Harry och Vanheden samt Doris ska tillsammans befria ligans nya chef, Doktorn, M A Busé, ur fängelset. Men det hela går snett. I stället för Busé, som blir kvar på andra sidan fängelsemuren, kommer en helt annan person ner för repstegen.

Originaltitel Jönssonligans största kupp
Alternativ titel The Jönsson Gang's Greatest Robbery
Regissör Hans Åke Gabrielsson
Manus Calle Norlén, Stig Boqvist, Hans Åke Gabrielsson
Genre Komedi, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Peter Haber, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson, Jan Mybrand, Weiron Holmberg, Gösta Bredefeldt, P G Hylén, Per Grundén, Elias Ringquist, Pontus Gustafsson, Bernt Lindqvist, Michael Segerström, Carl Magnus Dellow

Ful_fisk
2018-01-24
Mindes denna som bättre än den svarta diamanten, men nu ser jag den som lite svagare. En hel del bra inslag, men också lite slentrianmässig i storyn (saknas egentliga kupper, förutom precis i början). Till guldkornen hör Stellan Skarsgårds jävligt märkliga karaktär, Doris, Harrys och polischefens gemensamma fylla och framför allt Gösta Bredefeldt som den underbara polske polischefen. Precis som i föregångaren är det barnsligare än i Sickan-filmerna, men den svarta diamanten gjorde barnsligheterna lite bättre. Ändå en lagom godkänd film, dock kanske inget jag rekommenderar en som inte redan är ett Jönssonligan-fan.
päronanton
2017-10-07
Sådär om denna rulle! Den har en del roliga ögonblick! Men inte alls lika bra som den svarta diamanten!
2017-02-17
Tyvärr det är den sämsta filmen med Jönssonligan. Jag tycker att Stellan Skarsgård är en av Sveriges absoluta sämsta skådespelare tillsammans med Peter Stormare och Helena Bergström!! Stellan Skarsgård förstör hela filmen rakt igenom.

2017-01-04
Deras nya ledare är tråkig ock inte alls som de andra i ligan.
2016-10-20
Nästan lika bra och rolig som Den svarta diamanten. Jönssonligan-filmerna utan den där tråkiga fjanten Sickan är de klart bästa.
dudson
2016-06-06
Ååå Nej en fjolla till 😆. Den där polska polisen ägde!) Filmen är inte bra men inte direkt dålig heller. Garva fick man Iaf:)
larsen1976
2016-05-14
Usch.. denna film faller pladask. Inte ens i skuggan av den storhet som de första filmerna lämnar efter sig. Usel.
Jamesa
2016-05-11
Nej, denna skulle inte ha gjorts.
wasteoftime
2016-04-28
Snacka om att vara en trött film. Det är rätt uppenbart att man inte vågar släppa "Jönssonligan" efter succéerna filmserien rönte på 1980 och tidigt 1990-tal. Något man givetvis borde gjort i samma stund som Gösta Ekman backade ur. Stellan Skarsgård känns mest malplacerad - men det är i alla fall skönt att Peter Habers insats här hålls till ett minimum. Inte för att jag har speciellt mycket emot honom, men hans karaktär i dessa filmer är minst sagt enerverande. Det är dock, trots dåliga bögskämt, och en trött Jönssonligan-duo inte så dåligt som det kanske borde bli. Men bra, det är det då verkligen inte. 0,4 på SH-skalan.
yrkeschaufföre
2015-04-18
Det är en väldigt svag tvåa, mest av gammal vana. Man har tänkt rätt men sen blir allt fel ändå, Melvin är bara tråkig och otrevlig, Harry å Vanheden verkar trötta och alla Polacker pratar svenska. Nä detta är inte bra!