2.7

Jordbävningen

Vad skulle hända om Los Angeles utsattes för en jorbävning med en stryka på 8,9 på Richterskalan? Det är denna situation som manusförfattarna George Fox och Mario Puzo har försökt att skildra i JORDBÄVNINGEN. Hus störtar samman, vägar spärras av, gas exploderar, vattenledningar brister och all kommunikation bryter samman. Till slut brister den stora Hollywood-dammen och enorma vattenmassor störtar ned mot den dödsdömda staden....

Originaltitel Earthquake
Regissör Mark Robson
Manus George Fox, Mario Puzo
Genre Action, Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare George Kennedy, Genevieve Bujold, Charlton Heston, Richard Roundtree, Marjoe Gortner, Ava Gardner, Barry Sullivan, Lloyd Nolan, Lorne Greene, Walter Matthau, Victoria Principal

Skapad 2019-11-09 av Anonym
\"Earthquake\" är en klassiker om en fruktansvärd jordbävning som kommer och slår sönder i stort sett hela Los Angeles. Invånarna blir chockade och de överlevande gör allt för att få upp de ...   Läs mer »

Raimo_1985
2017-12-11
Wow, det här är riktigt bra grejer. Dock nästan lite perverst frossande i människors lidande. Mycket bra effekter för tiden och utsökt skådespeleri av George Kennedy (älskar när han lackar ur över kändisens nerkörda staket) och Charlton Heston. Detta är början för mig på att se mer gamla katastroffilmer, jag tror det är en filmgenre för mig.
Robkiller
2017-01-21
Katastroffilm med en jordbävning... mest drama av det hela och följer väl överlag samma mall som andra liknande filmer. Klarar sig väl mest på att den är lite äldre och har praktiska effekter, även om de inte är särskilt trovärdiga.
Mat1az
2016-08-22
Alltså denna börjar ju riktigt bra. Toppklass på scenen med Charlton Heston och Genevieve Bujold i köket. Men det ballar ur totalt efter jordbävningen och filmen spretar åt alla tänkbara håll med allvar, buskis, psykologi och katastrof. Det blir mest bara utdragna scener av förödelse-porr. Vissa scener med de fallande husen är ändå rätt imponerande och är mer tilltalande än dagens CGI kopior. Dock lyckas de inte imponera varje gång. Scenen med den fallande hissen, är detta första gången man lägger in till blodstänk i efterhand? Var detta det första CGI-blodet i en storproduktion? Karaktärerna är väldigt ointressanta, man känner absolut ingenting för dem. Slutet är en total besvikelse. Genevieve Bujold är enda anledningen till att jag tittade klart på denna.
Merwinna
2016-05-19
Långsamt, tråkigt, ointressant, oengagerande. De före-detta-filmstjärnorna gjorde det inte bättre, utan snarare sämre.
Dele
2015-04-25
Några tveksamma detaljer, men en hyfsat underhållande katastroffilm från en tid då det inte var så outhärdligt svulstigt eller patriotiskt. Bäst är blodskvättet i hissen.
myslas
2014-08-26
Det tar lite lång tid innan något händer men när det väl gör det så är det desto häftigare. Visst är det lite b-produktion över det hela när man ser hur husen som rasar ihop är gjorda av tunna spånskivor men jag föredrar faktiskt det framför datorgjorda effekter. På det stora hela är katastrofscenerna ändå förvånansvärt bra gjorda för att vara en 40 år gammal film. I övrigt är filmen väldigt ojämn. Du hittar en hel massa sexistisk smörja här men det är väl en del av tiden antar jag. Det är en helt ok matinéfilm men den hade vunnit på att enbart följa en grupp människor och inte hoppa runt så mycket.
volvo_240
2011-09-28
Katastroffilmer ar verkligen bättre på 70talet.. Ingen CGI som inte klarar tidens tand utan fina rktiga effekter som ser ut precis so mdet de ska representera. Förr fick filmmakarna vara kreativa och det gjorde att hela filmen blev bättre. Välgjord och välspelad för det mesta. En svag fyra elller 7/10. Rekomenderas.
Grillo
2010-10-24
Kändes nästan lite för kort trots att den var två timmar. Kom aldrig riktigt igång, men ändå underhållande, välgjord och hade några spänningsmoment.
MaraJade
2009-08-22
En bra katastroffilm, men jag var inte helt nöjd med slutet.
Kurganen
2008-10-16
Den håller måttet än. Inte är det Skyskrapan brinner men det är en film med gott mod. Stjärnspäckat och spännande.