3.3

Jordgubbslandet

Jordgubbslandet är en berättelse om kärleken mellan en polsk, gästarbetande pojke och en svensk bonddotter. Den utspelas på de vackra jordgubbsfälten i Blekinge, men skildrar en värld av motsättningar och fördomar.

Originaltitel Jordgubbslandet
Alternativ titel Strawberry Days
Regissör Wiktor Ericsson
Manus Wiktor Ericsson
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Staszek Cywka, Nelly Axelsson, Julia Kijowska, Przemyslaw Sadowski, Emilie Strandberg, Torkel Petersson, Jan Dravnel, Mateusz Król, Tomas Mayer, Jolanta Niechwiadowicz, Katarzyna Suwalska, Ola Cywka, Magnus Schmitz, Marcin Nawrot, Patryk Mankowski

Tonti
2019-07-15
Finns intressanta dimensioner i klasskildringen, och att den är specifik i sin geografi, vilket jag uppskattar. Men det är också bara en film som vilken som helst, utan någon märkbar konstnärlig vision.
Hanness
2019-07-06
Det har var bättre än väntat, sevärd film.
mammene
2019-06-24
En trea av den svagare sorten. Det gick lite på tomgång, men samtidigt inte ett vanligt ämne i svensk film om hur polska gästarbetare blir mottagna. Lite romantik blandades in, som egentligen kändes lite trött. Men bra skildrat hur det kan bli när människor känner sig hotade.
StureStenhög
2019-06-22
Polska gästarbetare blir gärna lite bortglömda i debatten känns det som, så det kan vara på sin plats med en film som fokuserar på dem. Jag uppskattar också att den inte är så svartvit i sin skildring, här beskrivs snarare en ömsesidig misstänksamhet och ett kvävande grupptänk där det ogillas starkt att någon bryter av från den rådande ordningen. Tyvärr är den centrala Romeo och Julia-historien väldigt trött, och karaktärerna förblir lite för anonyma. Ganska svag trea
KyLLo
2019-04-17
En osympatisk och osmickrande film om Sverige och gästarbetare. Stärker fördomar.
callusis
2019-03-27
Av noll och intet värde. Svensk film i sitt esse.
Albion
2018-09-17
Det här var en härlig överraskning. Filmad från ett intressant perspektiv och tar inte direkt någon ställning heller utan det hela känns väldigt välbalanserat. Det här var en bra injektion i den svenska filmvärlden. Betyget blir en 4;a
Henkoo
2018-07-09
Det som drar ner den här filmen är det horribla skådespelet från de svenska skådisarna (främst ungdomarna då).
origC-J
2017-08-10
Inte vidare nyskapande, men gott hantverk bakom och framför kameran räcker långt. Svag fyra.
Lyret
2017-07-17
Väldigt mycket känslor och tankar i en och samma film.