2.9

Journey's End

Filmen skildrar den så kallade våroffensiven under första världskriget och följer en grupp soldater belagda i skyttegravarna i Aisne år 1918. Trupperna leds av en officerare som lider av mental ohälsa på grund av kriget. I väntan på antingen döden eller räddning följer vi deras traumatiska upplevelser. Filmatisering av pjäsen Journey's End av R. C. Sherriff.

Originaltitel Journey's End
Regissör Saul Dibb
Manus Simon Reade
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Sam Claflin, Asa Butterfield, Paul Bettany, Toby Jones, Tom Sturridge, Stephen Graham, Robert Glenister, Miles Jupp, Rupert Wickham, Alaïs Lawson, Andy Gathergood, Adam Colborne, Theo Barklem-Biggs, Nicholas Agnew, Jake Curran, Oliver Dimsdale

StureStenhög
2018-07-26
Jag gillade första halvan av den här filmen, men sedan tappade jag alltmer intresset. Filmens styrka är skildringen av vardagslivet i skyttegravarna under ångestladdad väntan på att saker och ting ska braka loss. Bra skådespelare rakt över banan är det också (även om skådespeleriet blir lite för teatraliskt i vissa scener), där jag främst vill lyfta fram Paul Bettany. Det byggs dessutom upp en potentiellt intressant dynamik mellan karaktärerna som det sedan inte blir så mycket av. Istället blir det här med tiden alltmer en traditionell krigsfilm, och det är den inte så bra på att vara. Produktionen är lite för bristfällig för att man ska lyckas skapa en realistisk krigskänsla, och allt rinner bara ut i sanden. Tvåan är dock fortfarande ganska stark
MrBlonde
2018-06-04
Riktigt skitig och långsam, på ett bra sätt. Den som förväntar sig en jäkla massa aktion kommer bli besviken.