2.9

Judy

Den legendariska artisten Judy Garland anländer till London under vintern 1968 för att uppträda på en rad utsålda konserter.

Originaltitel Judy
Regissör Rupert Goold
Manus Tom Edge
Genre Biografi, Drama, Musikal, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Renée Zellweger, Rufus Sewell, Michael Gambon, Finn Wittrock, Jessie Buckley, Andy Nyman, Bella Ramsey, Royce Pierreson, John Dagleish, David Shields, Phil Dunster, Gemma-Leah Devereux, Tom Durant Pritchard, Gaia Weiss

mazquara
2019-10-13
hade behövts lite mer drama, zellweger är superbra men tyvärr blir det aldrig så engagerande
Jaganatha
2019-10-11
Det bjuds inte på många överraskningar i denna biografifilm, men Zellweger gör i alla fall huvudpersonen någorlunda rättvisa, t.o.m. sångscenerna fungerar hyfsat. Jag förknippar också Judy Garland med Trollkarlen från Oz och egentligen inte så mycket annat, så för mig är hon bara ännu en i raden av skådespelerskor som dog alltför ung till följd av missbruk och filmbranschens manipulativa karaktär. Mycket mer finns inte att lära av detta.
karlmats
2019-10-10
En välgjord biografifilm som fokuserar mer på fallet än på uppgången och det är ofta man knappt känner igen Zellweger, men det kan ju iofs ha att göra med att jag inte sett henne sen Bridget Jones dagbok. Det är intressant hela vägen, men samtidigt sticker det inte ut och lyfter direkt utan det blir som med de flesta biografier, en ljummen känsla efteråt. Hennes barndom verkar ha varit rätt tragisk, men min koppling till Garland i verkligheten sträcker sig bara till Trollkarlen från Oz och den magin behåller jag även efter att ha sett en packad Judy i vuxen ålder göra bort sig på scen. En ganska stark 2a, men en Oscarsnominering för Renée är nog inte uteslutet.