3.2

Juha

Bonden Juha och hans fru Marja lever lyckliga i sitt hem på den finska landsbygden. En dag får charmören Shemeikka motorstopp i idyllen och blir förtjust i Marja. Han försöker locka med sig henne till den moderna världen.

Originaltitel Juha
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Romantik, Stumfilm, Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Kati Outinen, Sakari Kuosmanen, André Wilms, Markku Peltola, Elina Salo, Ona Kamu, Outi Mäenpää, Tuire Tuomisto, Tatiana Soloviova, Esko Nikkari, Jaakko Talaskivi

wasteoftime
2016-11-13
Det här var en rätt stor besvikelse, kanske till viss del för att jag inte riktigt visste vad det var för typ av film, och väntade mig en mer klassisk "Kaurismäki-upplevelse" . Har lite svårt för modern stumfilm, om jag ska vara ärlig. Det finns absolut ljuspunkter och första kvarten där det är lite glättigare är klart bäst tycker jag. Den känns också förlegad i dess handling och problematik, det hela faller mest platt, tyvärr. 0,2 på SH-skalan.
martineden
2016-06-06
*HÖJER FRÅN 3:A TILL 4:A* När jag sett denna film för andra gången så känns det som en solklar 4:a! Kaurismäki visar verkligen att han med fingertoppskänsla behärskar stumfilmsformatet. Skådespeleriet är mycket fint utan att någonsin bli melodramatiskt. André Wilms och Kati Outinen skiner lite extra i sina roller. Scenografin och musiken är alldeles fantastiska. Ännu ett mycket lyckat verk av den finske mästaren!!! 4.
martineden
2016-03-17
[rek. 4] Då har man sett alla Kaurismäkis filmer, utom tv-produktionen "Smutsiga händer". För första gången utdelar jag ett betyg som är lägre än betygsestimatet! Detta är hursomhelst en mycket imponerande film och det är fascinerande att Kaurismäki lyckas göra en "riktig" stumfilm, det vill säga i enlighet med dess verkliga konventioner och inte som humoristisk pastisch. Detta är så vitt jag vet också enda gången Kaurismäki använt sig av en traditionell kompositör i fråga om musiken och jag måste säga att det verkligen är oerhört lyckat. André Wilms är fruktansvärt bra som skurk här. Det är möjligt att denna kommer att höjas ytterligare efter omtitt. Bra!!! 3+/4-
Raimo_1985
2014-12-27
Först tänker jag att denna 1900-talets sista stumfilm kanske inte är något för mig men så sitter jag där med en tår i ögonvrån i slutet i alla fall. Kaurismäki gör det igen, och igen, och igen. Detta är nog en av de bästa "senare" Aki Kaurismäki jag sett. Ja jag vet att den är femton år gammal. Men jag gillar hans åttiotalsfilmer allra mest även om alla är bra på sitt sätt. En modern, superdramatisk stumfilm. Svag fyra.
Tonti
2013-10-05
Vissa riktigt snygga bilder men det känns som att Kaurismäki tar hela stumfilmsgrejen ganska mycket som ett skämt vilket gör att det inte blir särskilt intressant eller angeläget. Så en viss besvikelse helt klart.
GinNTonic
2012-10-18
Historien känns väldigt dammig. Kaurismäki kunde gott ha stoppat in lite modernare teman. Eftersom han inte verkar tillföra något annat nytt till den gamla historien, inte ens ljud eller färg, är det väl det minsta man kan begära. Stämningen och hantverket är den helt ok, men filmen bjuder inte på några överraskningar och säger mig absolut ingenting i slutändan.
Mat1az
2011-06-30
Kaurismäki visar att han kan hantera alla format. Stumfilmer har jag inte annars haft mycket till övers för, har oftast sett dem som tråkiga och sega. Men här bevisas motsatsen! Så klart följer filmen även den röda tråden a lá Kaurismäki med sprit, tobak, tragik, jänkarbilar och skön musik.
foppa99
2010-04-22
fotot påminner om Dreyer.ytterst mångsidigt soundtrack.ok Kaurismäki
Rune2000
2009-11-24
Filmen borde egentligen heta "Juhas Revenge"! :D När jag först hörde att "Juha" skulle vara en stumfilm tyckte jag att det kändes lite löjligt men Kaurismäki visar än en gång att han lämpar sig i alla format. Det som verkligen får igång denna något bristfälliga historia är filmmusiken som på vissa håll känns betydligt pampigare än tematiken.

2006-08-23
öhh ja lite segt kan tyckas haha