3.6

Jules och Jim

Jules och Jim är bästa vänner. Genom två decennier går deras resa mellan hopp och förtvivlan, svek och försoning. Ett världskrig skiljer dem åt, men kärleken till samma kvinna för dem samman: den nyckfulla Catherine med sitt förtrollande leende.

Originaltitel Jules et Jim
Alternativ titel Jules and Jim
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean Gruault
Genre 60-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre, Vanna Urbino, Serge Rezvani, Anny Nelsen, Sabine Haudepin, Marie Dubois, Michel Subor (röst)

Skapad 2003-08-05 av weng-weng
De två unga männen i titeln är bästa vänner. De träffas på 1910-talet på en konstskola och förblir sedan nära resten av livet. De klär sig i likadana kostymer, delar samma intressen (litter...   Läs mer »

hsimpson
2019-07-14
Nyskapande förvisso, men det behöver ju inte vara något bra i sig. Den här filmen var bedrövlig.
2019-07-05
Jag är ändå lite förtjust i berättarstilen här, och allmänt i franska nya vågen. Men, jag är inte alls förtjust i innehållet. Tråkig handling, ointressanta och osympatiska karaktärer, relationer som inte engagerar för fem öre osv. Ett par stunder jag verkligen gillade räddar filmen ifrån en etta. Men det är en svag tvåa. Tråkigt filosoferande och perspektiv på livet jag inte uppskattar är det också.
2017-10-24
Dele
2015-05-01
Ganska hetsigt berättad (speciellt första halvtimmen) pretentiös och inkonsekvent historia med märkliga dialoger och synsätt. Ärligt talat så tycker jag den var tråkig och ganska intetsägande.
Taandborste
2014-07-15
I början gick berättandet nästan för fort, sedan nästan för långsamt. Annars en välgjord film med fina tagningar.
bad_droidboy
2014-02-27
Snyggt kameraarbete
StureStenhög
2013-12-29
Jag såg den här filmen för ca 10 år sen och hatade den mer än livet självt, men jag antar att jag har blivit lite mer pretto sen dess, för när jag nu såg om den så gillade jag den betydligt mer. Jag vill påstå att filmen är så där pretentiöst fransk på ett sätt som känns tilltalande, då menar jag inte på ett statusmässigt plan, jag menar att den är lite urtypen av en pretentiös fransk film, och det finns nåt trivsamt med det. Jag gillar ju att lyssna på två poeter som diskuterar kultur och existentiella frågor, jag gillar ju att se en frisinnad fransyska som hoppar i Seine utan nån som helst anledning, och jag gillar ju att få följa den här minst sagt udda kärlekstriangeln rullas upp. Jag gillar också överhuvudtaget filmer med mycket dialog. Det är dessutom nånting fritt över hela den här filmen, som om det inte fanns nån väg som den rent teoretiskt inte skulle kunna ta. Men det saknas ändå nånting, och jag har inte funderat så mycket på filmen i efterhand som jag hade velat göra för att ett högre betyg skulle kunna bli aktuellt. Men trean är stabil, och jag får nog kanske ta och se om lite fler av Truffauts filmer, hans betygssnitt skulle nog må bra av det
Korben_Dallas
2013-11-21
Såhär efter rullens slut är jag fortfarande osäker på vem som hette Juels och vem som hette Jim. Jag hajar ju att titlen låter mer nice på de viset men de förrvirrar ju hela storyn. Kanske kunde hettat Frank et Jim, aja. Grym redigering och grym filmning som följde känslorna perfekt. Avskydde dock filmningen inne i bilen när hon växlade (har aldrig gillat sånt)
Ful_fisk
2013-08-27
Fascinerande historia berättad i halsbrytande tempo och utan dramatik men massor av visuella spektakel. Truffauts odödliga klassiker är fortfarande en häpnadsväckande och fängslande berättelse om vänskap i detta starka triangeldrama. Hade dock hoppats att omtitten skulle höja betyget, vilket den inte gjorde. Fortfarande inte toppbetyg. Och... Catherine är en riktig bitch, egentligen.
AlbinWesley
2013-06-26
Subtilt, snyggt. Hemskt välskrivet och jag är svag för Oskar Werner. Jag ser inte riktigt mästerverket som det talas om, behöver nog ses om för det. Men jag kan ändå inte riktigt förmå att sätta trea, så svag fyra.