3.3

Julia

Lillian lever med författaren Dashiell, men längtar efter att besöka sin barndomsvän Julia som är inblandad i spioneri mot tyskarna. Filmen är baserad på pjäsförfattaren Lillian Hellmans självbiografi "Pentimento".

Originaltitel Julia
Regissör Fred Zinnemann
Manus Alvin Sargent
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Jason Robards, Vanessa Redgrave, Jane Fonda, Hal Holbrook, Meryl Streep, Maximilian Schell, Rosemary Murphy, Lisa Pelikan, Susan Jones, Cathleen Nesbitt, John Glover

2015-01-08
Filmen fick hela 11 Oscarsnomineringar sammanlagt vilket jag inte kan klaga på. Att Jason Robards och Vanessa Redgrave tog hem birollsoscars förstår jag också fullt ut. Då jag inte älskar denna film så har jag dock svårare för den tredje statyetten som denna film tog hem dvs. bästa manus. För mig är detta en bra och snygg film med fina insatser sett till delar som kostym, musik tillsammans med regi och skådespelarinsatser. Dock ingen film för samlingen eller något jag kommer återvända till. 3+
Zipper
2014-04-26
Fonda gör ett fint porträtt av Hellman och det slår gnistor mellan henne och Redgraves. Vilket samspel! Kemin gick att skära med kniv. Detta faktum gör att filmen får en fyra, trots att den är något seg. Men tempot känns typiskt 70-tal, så det är som väntat.
sirkurt
2013-11-07
Riktigt bra film, gripande, spännande, intressant och väldigt välgjord framförallt helt fantastiskt skådespeleri från Jane Fonda som Lillian Hellman men också från Vanessa Redgrave som Julia, det enda negativa med filmen är väl kanske att Julia som karaktär aldrig riktigt får någon större plats i historien man får inte veta så mycket om vem hon är men överlag en fantastisk film.
Astrojacob
2013-03-21
Ojämn "Oscarslooser" som dock vann 3 av 11 nomineringar. Börjar segt och förvirrat men växer till en psykologisk thriller med Nazityskland i kulisserna. Fonda gör en av sina bästa roller ändå stal Diane Keaton Oscar för "Annie Hall". Andra halvan nära en Femma men det tar för lång tid o sen tar det abrupt slut, så en hyfsad Fyra får räcka. Kul att se Streep i miniroll året innan hennes 17 nomineringarsresa började.
Czechflash
2012-01-02
Elvafaldigt Oscarsnominerad film känns verkligen som en Oscarsfilm. Men saknar det lilla extra och sista 10-15 känns lite förhastade. Bra prestationer och välgjort på alla sätt och vis. Trots det långt ifrån perfekt och första halvan var för utdragen.
MaraJade
2007-11-03
Intetsägande och tråkig film.
Kirikou
2006-04-13
Skådespel och spänning på topp!