Julie

Överklassflickan Julie uppvaktar Jean som arbetar för hennes mäktige far. Det är midsommarafton och Jean, som redan är förlovad med Kristin, slits mellan sin pliktkänsla och de plötsligt uppkomna utsikterna om ett bättre liv. Julie inleder en farlig lek som skenbart upplöser alla hinder mellan de två. Kristin följer nattens händelser utan att ingripa. När Julies far anländer i gryningen hamnar allt i ett annat ljus.

Originaltitel Julie
Regissör Helena Bergström
Manus Helena Bergström
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Nadja Mirmiran, Björn Bengtsson, Robert Panzenböck, Sofi Ahlström Helleday

Nalleman
2018-04-09
Lägg ingen tid på detta!
AlbinWesley
2016-06-27
Mestadels helt menlös, tillför ingenting för någon. Ointressant, slarvig, originaltexten har mer liv trots att den består av svarta bokstäver mot vitt papper och inget mer.
KyLLo
2016-06-24
Som en satirserie utan humor. Det är inte trovärdigt någonstans och ändå otäckt seriöst.
kennert
2015-03-29
För mycket TV-teater över det.
Cucumber84
2013-04-09
Kan nog vara ett av det sämsta som visats på svensk biograf. Håller med conebone69 till 100%.
Jonatanh
2013-03-13
Att gå från en surrealistisk komedi, via politisk rom-com och sedan ta sig an en svensk überklassiker är bara i sig en imponerande kalkonfilmsresa. Att sedan lyckas så totalt i "genren" med alla tre filmer gör Helena Bergström till svensk films främsta leverantör av underhållning. Julie är dock hennes gravallvarliga och absoluta mästerverk. Då de två tidigare filmerna var vardagliga om än skruvade feel-good-komedier får vi här istället en becksvart erotisk thriller om kön, klass och sex. Helena "bearbetar och regisserar" Strindbergs monumentala och absurt välskrivna triangeldrama med sådan fingertoppskänsla att man häpnar. Hennes val att hålla filmen enkel och koncentrerad gör den hypnotisk och gripande. Faktumet att det är filmad teater blir en styrka och framförallt Nadja Mirmiran och Björn Bengtsson men även Sofi Helleday är så självlysande och perfekta i sina roller att inga andra alternativ hade varit tänkbara. Filmens foto är bländande unikt och valet att ha sepiaeffekt på grunddialogscenerna och klippa till andra scener i starkt röd, blå respektive grön ton ger filmen en psykadelisk effekt. Framförallt i scenen där man långsamt fadear från sepia till normalton och i de tillbakablicks-scener som med sitt ofokuserade fokus skapar drömscenerier man tappar hakan av. Till detta har vi de new age-doftande flygscenerna där kameran svävar över ett stilla skogsvattenlandskap med Strindbergs svarta text som voice-over. Unikt är ordet. Dessutom dricks det friskt i så gott som alla scener vilket även gör Julie till en ultimat festfilm och de många hyllningar till dekadens och undergång i kombination med detta ger filmen ännu en dimension. Musiken är smakfull och fantastisk och i slutet är man så totalt överkörd att det enda man kan tänka sig är att se om den, snarast möjligt. Årets film, utan konkurrens: Fröken Geni. Häll Ena!
conebone69
2013-03-12
Teatral, tråkig, oengagerad och sämst. Älskar originaltexten, men att kopiera den rakt av till film är bara fusk. Man måste som filmskapare konvertera pjäs till film på cinematiska vis, annars sitter du bara undrar om du verkligen stängde kylskåpet hemma.