3.1

Julie & Julia

En kvinna som drabbas av en trettioårskris beslutar sig för starta ett gigantiskt matprojekt och börjar laga 524 maträtter, allt enligt recepten i Julia Childs 'Mastering the Art of French Cooking'. Hon bloggar om sina missöden och kulinariska höjder och hamnar i ett matmecka och träffar nya vänner.

Originaltitel Julie & Julia
Regissör Nora Ephron
Manus Nora Ephron
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Amy Adams, Meryl Streep, Stanley Tucci, Chris Messina, Linda Emond, Helen Carey, Mary Lynn Rajskub, Jane Lynch, Joan Juliet Buck, Crystal Noelle, Brooks Ashmanskas, George Bartenieff, Vanessa Ferlito, Casey Wilson, Jillian Bach, Deborah Rush

Fetjocke
2018-11-19
En ganska ointressant historia, i total avsaknad av spänningsmoment eller intressanta vändningar. Så som det ofta blir när det är "Based on a true story" och man är alltför trogen verkligheten. Många snygga inslag - Streep & Tucci är t.ex. sköna - gör att detta kan vara den starkaste tvåa jag delat ut.
MrsSmiths
2018-08-08
Trevlig och med fin scenografi som lyfter hela filmen. Men det är som om de glömde skriva ett slut.
maathildaaoo
2018-06-12
Åh, jag älskar historien kring den här filmen och jag tycker att scenografin återger en mysig känsla där det känns som att en slungas in i deras världar. Men, något saknas och den känns stundvis ganska platt. 3/5.
LadyFlanders
2018-04-22
Streepans del är okej, om än lite väl karikerad, men vad den andra, högst onjutbara, handlingen har i filmen att göra fattar jag inte.
Christofer
2017-09-30
Jag hade väl inga förväntningar till att börja med direkt, så på ett sätt är det svårt att säga att jag var besviken. Stundtals var det lite kul, men mestadels rätt intetsägande och ointressant. 2+ känner jag är rättvist.
norenorama
2017-08-23
Meryl Streep är fantastisk, ska genast kolla mera filmer med henne!
2016-10-25
Meryl Streep gör ju bra ifrån sig men det räcker tyvärr inte för att ge filmen ett högre betyg än en 1:a. Det här är den sämsta filmen jag sett med henne. Det här är som ett matlagningsprogram på TV, fast betydligt mindre underhållande.
Roswall
2016-07-08
Egentligen en ganska tråkig skildring med platta och självklara scener. Skulle må bra av att vara lite kortare.
Bomkia
2016-05-26
Riktigt trevlig liten film. Egentligen en bagatell, men den prickar rätt i tonen och det hjälper att både Adams och Streep är sådana fullblodsproffs. 4-
2016-02-05
Mysigt och charmigt med Streep och Adams som lyfter filmen. Men inte så mycket mer än så. Stabil men slätstruken trea.