3.4

Julieta

Julieta bor i Madrid med sin dotter Antía. De båda lider i tystnad sedan Xoan, Julietas man och Antías pappa, har gått bort. Men ibland för inte sorg människor närmare varandra, utan längre isär. När Antía fyller arton år lämnar hon sin mamma, utan någon förklaring. Julieta söker efter henne på alla sätt hon kan, men inser snart hur lite hon faktiskt vet om sin dotter.

Originaltitel Julieta
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Adriana Ugarte, Emma Suárez, Rossy de Palma, Michelle Jenner, Inma Cuesta, Darío Grandinetti, Nathalie Poza, Daniel Grao, Sara Jiménez, Pilar Castro, Susi Sánchez, Priscilla Delgado, María Mera, Joaquín Notario, Blanca Parés
Filmnummer 120854

mammene
2018-01-21
Egentligen inget större fel på det här, men det bet sig inte fast. Först är det berättarrösten som tar över för mycket, jag förstår varför man använt sig av den eftersom man skiftar i tid, men den står lite för mycket i vägen för min egen upplevelse. Annars var det snyggt filmat och lugnt berättat och historien föll på plats, det räcker till en svag trea.
foppa99
2017-09-23
känns lite som en gammal Almodovar(stämningen).. men utan det skruvade /utflippade. Men temat/budskapet är stort o tänkvärt
emilstjernholm
2017-02-06
En ganska lågmäld historia om en mor-dotter-relation som nog har med gemensamt med några av Almodovars hits från tidiga 2000-talet än hans senaste filmer. Jag fastnade särskilt för användandet av filmmusik som jag tyckte var mycket stämningsfullt. Enskilda scener, som inledningen på tåget, imponerade också.
erosagape
2017-02-05
Behandlar sorg på ett bra sätt och med skickliga skådisar.
BrutusBeefcake
2017-01-25
Det är ju inte dåligt någonstans, men när filmen är slut så känns det ändå ganska meningslöst. Finns en del intressanta tankar kring åldrande osv. som jag snappar upp, men det är nog mest pga att jag själv grubblar över sånt ganska så mycket, inte för det att regissören tar upp särskilt intressanta saker om det. Den hamnar mittemellan helt enkelt. (8/15)
Nalland
2016-11-16
Som brukligt, i positiv bemärkelse och denna inkluderad, präglas spanska filmer mycket av mänsklighet och Pedro Almodovars av sin intressanta mor-dotter-relation. Om kvinnlig frigörelse, tillhörande hemligheter och hur dessa till syvende och sist kan flätas samman till att likna en och samma historia gång efter annan. Bemästrar fenomenet att tolkningen ligger i betraktarens ögon, dess företräde hos ett barn framför föräldern och hur saker kan vändas på ett ögonblick. Fin film om livet.
TimBuckley
2016-11-13
(rek 4a) Första cirka kvarten fick mig till att dra en suck och befara tomgång till eftertexterna. Men sedan händer det något och filmen tar en välkommen ny riktning. Stämningstät, välspelad och med snygg filmmusik. 4a.
DYV
2016-10-27
Väldigt trögstartad första 30 min, men sakta med säkert byggs det upp spänning och nerv. Karaktärsfördjupning är verkligen genomarbetad. Svårt att kunna peka på vilka detaljer som gör att filmen efterlämnar ett sådant kraftigt avtryck. Det är verkligen en upptrappning på flera plan som i andra halvan kulminerar i atmosfär och känsla som är intensivt närvarande.
Raimo_1985
2016-10-25
En svag fyra till denna allvarliga Almodovar utan tok och knas.
haajen
2016-10-24
Almodóvar håller ett lågt tempo men lyckas ändå få in i princip ett helt levnadsöde på drygt 90 minuter. Det är otroligt välgjort på alla plan, fascinerande att se hur alla bitar i pusslet faller på plats både narrativt och visuellt. Perfekt slut också.