2.4

Jultomten

Jutomten börjar känna sig gammal och behöver en assistent. Det finns två sökande så en tävling ordnas. Patch, en av de yngre och mer liberala nissarna, förlorar trots sitt fina löpande band. Istället drar han söderut till storstan för att forma sitt egen leksaksfabrik för att visa Tomten att nya idéer kan fungera. Resultaten blir dock inte vad han förväntade sig.

Originaltitel Santa Claus: The Movie
Alternativ titel Jultomten och paniken i leksaksfabriken
Regissör Jeannot Szwarc
Manus David Newman
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Dudley Moore, John Lithgow, David Huddleston, Burgess Meredith, Judy Cornwell, Jeffrey Kramer, Christian Fitzpatrick, Carrie Kei Heim, John Barrard, Anthony O'Donnell, Melvyn Hayes, Don Estelle, Tim Stern, Peter O'Farrell, Christopher Ryan, Dickie Arnold, Dorothea Phillips, John Hallam

2016-10-28
Rolig, underhållande och faktiskt även ganska intressant film med bra skådespelare.
Dutch
2015-02-22
Fuck you Santa!
Lotso
2014-06-29
Handlingen var okej ändra fram till John Lithgow's karaktär kom in i handlingen. Detta är en film som är rik med goa karaktärer, fantastiska bakgrunder top notch budget men handlingen är sådär. Först och främst så är jag inget Dudley Moore fan alls så han var jag inte så förtjust i denna filmen men hans karaktär var helt okej. John Lithgow var over the top och väldigt underhållande som skurken och sist men inte minst David Huddleston som gör en av de bästa jultomtarna i film någonsin tillsammans med bland annat Edmund Gwenn. Filmen är uppdelad i två delar kan man säga då första halvan fokuserar på jultomtens origin och andra halvan fokuserar på Dudley Moore och John Lithgow. Och andra halvan är verkligen ingen höjdare men första halvan är helt okej men handlingen i sin helhet är dock bara ok och har en del problem i sig. Men som jag skrev innan så är karaktärerna okej, bakgrunden är fantastisk att kolla på, budgeten top notch och tomtens verkstad ser sagolik ut, top notch budget och en over the top underhållande John Lithgow som skurk är heller aldrig fel. Och jag få väll ta och säga detta också, jag gillade även renarna en hel del. Den har även en fin julkänsla i sig som den lyckas få fram det är bara handlingen och Dudley Moore problemen ligger i.
luxlisbon
2013-12-06
Gullig och charmig emellanåt men rörigheten drar ner betyget.
Ondskapt
2013-11-27
Alldeles för ofokuserad julrulle som inte har nog mycket mys eller stoj för att julstämningen ska infinna sig.
NoWireHangers
2013-01-03
Som föregående: Inte långt ifrån en trea, men inte riktigt. Lite konstig struktur i storyn; de olika delarna bildar inte någon riktigt lyckad helhet.
TobiasRydén
2011-12-10
Inte långt ifrån trean, men i och med att nästan halva filmen koncentrerar sig på tomtens inackordering i ett nissehus så blir andra halvan lite ihoppressad. Det ges inte utrymme att engagera sig i karaktärerna eller historien riktigt, och många grejer i handlingen är bara besynnerliga, ologiska och svårköpta. Produktplaceringen är dessutom förarglig (och opassande; omoralisk för att det är en barnfilm och för att filmens budskap blir hyckleri). John Lithgow är dock härlig som skurk.
kenii
2009-04-16
Vad har Magikern Merlin och Satan att göra med jul?
TowaLie
2007-11-25
Rolig, spännande och väldigt mysig familjefilm som blivit stark nostalgi för mig sen jag såg den som barn!
m86
2006-12-15
Först trodde jag att filmen skulle vara b-aktig, en 2:a eller så! Men jag blev enormt överraskad och tyckte extremt mycket om den här filmen! Det här var en lyckad variant på tomtens biografiska berättlese, om hans tillkomst från skogshuggare till en odödlig tomtefar! Musiken, färgerna, skådespelarna, ja, allt gav en äkta smak av 80-talets jular som jag önskar att jag hade fått vara med om (jag är född 1986, men minns inte så mycket ifrån de 4 jular som jag var med om under 80-talet, jag var ju väldigt liten då)! Starka färger, glatt, underhållande och som sagt; MYCKET 80-TAL på bästa sätt inom jultemat!! Klart att den får en 5:a av mig!