3.5

Jungfrukällan

Tore och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. Hon är älskad av alla. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till den heliga jungfruns ära. Sägnen säger att det enbart är en jungfru som får bära ljusen. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch men de nöjer sig inte bara med maten...

Originaltitel Jungfrukällan
Alternativ titel The Virgin Spring
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ulla Isaksson
Genre Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Pettersson, Gunnel Lindblom, Axel Düberg, Tor Isedal, Allan Edwall, Ove Porath, Axel Slangus, Gudrun Brost, Oscar Ljung
Betygsantal 1987

2019-08-01
Vilken svart film och vilka underbara skådespelare. Jag blir mörk i själen när Max von Sydow slår ihjäl ett barn!
labi
2018-10-10
Bergman goes Kurosawa och gör det bra. Tidens tand drar ner den annars givna femman. Lite för mycket Dramaaaaten över skådespeleriet (eller, mer korrekt, Malmö Stadsteater).
paninaro
2018-09-19
Med en intensiv blick på familjemedlemmarnas skilda kval i relation till varandra och sin kristna tro tolkar Bergman den medeltida förlagan. Gunnel Lindblom (vars närvaro förgyllde cinemateketvisningen) med sin rollfigurs hedniska tro och bekännelse, moderns avund till faderns relation till dottern, Karins fåfänga, faderns vrede och tvivel..Samtidigt som naturen har sin gång och Gud ser på. Några fantastiskt starka och vackra scener med fantastiskt foto av Sven Nykvist i kombination med fint skådespeleri och i efterhand diskussionsvärda teman och tolkningar gör detta till en fyra.
JD
2018-08-23
Grå. Obarmhärtig. Porten in till Bergmans verkligt tunga filmer.
Rift
2018-08-06
Herr Töres banalt kristna filosofi på slutet drar ner betyget till en tvåa.
2017-10-25
norenorama
2016-10-02
Ja va kan man säga, Ingmar Bergman var då ingen actionscensmakare, hade hoppats på hämdporr men vart antiklimax ultra.
andmoreagain
2015-11-01
(Omtitt) Ursnygg och utomhusmiljöerna används till fullo och förhöjer stämningen i detta typiska Bergman-drama...samtidigt är det något som fattas...det blir helt enkelt lite trist; det bergmanska skruvstädet vrids bara måttligt.
Metheuz
2015-07-13
Stabil och ganska simpel Bergmanfilm. Karaktären Ingeri var skapligt enerverande och det religiösa inslagen ger jag inte mycket för men jag gillar dialogen och den medeltida miljön.
krumelurdjur
2015-07-10
En jungfru på vift med Marialjusen. Oslagbar kombo. Mustig, och en varm byst att krypa ihop inunder, och du har en filmrullejulafton utan dess like. Inget för svagsinta småjungfrur som är rädda för skogen. Helt klart en femma.