2.6

Jungfrun på Jungfrusund

I det lilla samhället Jungfrusund lever fiskgrossisten Valdus Kron. Han är änkling och har en dotter. Hon har nyligen varit i Paris och terroriserar kökspersonalen, bl a hembiträdet Ingrid. För att lösa tvisten bestämmer Kron att flickorna ska byta roller en vecka.

Originaltitel Jungfrun på Jungfrusund
Alternativ titel The Girl from Jungfrusund
Regissör Ragnar Arvedson
Manus Ragnar Arvedson
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Ludde Gentzel, Inger Juel, Sickan Carlsson, Åke Söderblom, Sven Lindberg, Jan Molander, Gösta Prüzelius

DrVergerus
2015-08-12
Alltid en fröjd med Sickan Carlsson och Åke Söderblom. Firat Sickan 100 år med att avnjuta den. Dock litet under medel.
Gigi1943
2015-02-06
Jag älskar ju gamla svenska svartvita filmer, men den här var inte så bra och skådisarna var ojämna, speciellt Inger Juel skulle nog kanske hellre stå bakom än framför kameran (om hon nu skulle kunna ens det).
AlbinWesley
2015-02-03
Idén är klassisk men rätt bra också. Utförandet är inget vidare, trots flera trevliga rollprestationer.
NtoNW
2013-06-24
Bättre än väntat, men når aldrig högre än en stark 2:a.
bryngel
2013-06-18
Jag stod ut med den klämkäcka vidrigheten. Så en tvåa får det bli.
yrkeschaufföre
2011-12-28
Sickan Carlsson och Åke Söderblom i samma film, kan väl inte bli lägre än tre. Annars en ganska typisk svensk film.
TobiasRydén
2009-09-18
Jan Molander är för djävla bra.
Jambalaya
2007-06-07
Underbar. De ombytta rollerna ger filmen både ett klassperspektiv och ett tydligare synliggörande av dåtidens normer.
soweto
2005-09-03
helt okej
TGH
2005-08-22
En löjlig propagandafilm för svenska flottan. Inte ens småkul