2.8

Mowgli

Den föräldralöse pojken Mowgli uppfostras av djur i den indiska djungeln.

Originaltitel Mowgli
Alternativ titel Mowgli: Legend of the Jungle
Regissör Andy Serkis
Manus Callie Kloves
Genre Drama, Fantasy, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Rohan Chand, Christian Bale (röst), Cate Blanchett (röst), Benedict Cumberbatch (röst), Naomie Harris (röst), Andy Serkis (röst), Peter Mullan (röst), Jack Reynor (röst), Eddie Marsan (röst), Tom Hollander (röst), Matthew Rhys, Freida Pinto

mammene
2019-08-10
Blev förskräckt själv att jag gillade det här så mycket att det blev en trea. Ganska snart slutade jag tänka att det var animerat och levde mig in i historien, många budskap går att tolka här, inte störande påträngande.
Hanness
2019-07-14
Bra filmatisering utav Djungelboken, mycket mer likt originalet än de övriga filmerna.
lucius
2019-06-09
Det kom ju en nästan likadan version för ett par år sen. Trodde att detta skulle vara en fortsättning på den men det är ungefär samma grej. Fast djuren var snyggare i förra.
2019-02-26
Ganska bra! Tycker den känns längre än den är men det är rätt snyggt och spännande och jag tycker Rohan Chand gör ett fantastiskt jobb i huvudrollen som verkligen bär filmen. Det finns ett par riktigt starka ögonblick och fina stunder också. Men själva grundstoryn är inte så spännande så det är svårt att få det att lyfta, men en trea är det absolut. Dock inte mer än så.
Zeds2003
2019-02-12
Egentligen överdriven med 4an, en svag sådan. Men i förhållande till Favreau's version var den här otroligt bra mycket bättre. Jag vart underhållen - men precis som i förra Djungelboken kändes fokuset även denna gång ligga mycket på Kahn. Kan dock vara lite blind i detta då jag referar till den tecknade versionen där jag alltid älskat att Kahn kommer in så sent i filmen och har en helt annan roll. Det pratas om tigern, men när man väl får se honom har det alltid varit en större impact för min del. Vet dock inte hur det är i boken. Men tack Serkins för en trevlig, mörk och bra version av Djungelboken!
StureStenhög
2019-01-14
Mörkare och allvarligare i tonen än tidigare versioner, och det kan ju skapa en del problem när det är meningen att man ska talande djur seriöst. Men det gör också att det känns som att den här filmen har ett existensberättigande trots att det inte var längesen vi fick en filmatisering. Mowgli själv är mindre störande än vanligt, och man gör ett bra jobb med att förmedla att han inte riktigt hör hemma i någon av världarna. Det blir också lättare att bry sig om honom när stämningen är så ödesmättad. Så efter viss tvekan i början, så kände jag alltmer efterhand att det här fungerar ganska bra för vad det är
Fetjocke
2019-01-10
Okej tidsfördriv, med vissa uppenbara brister. När ska man lära sig göra trovärdiga animeringar av djur?
sven_usling
2018-12-30
Fy fasen vad dåligt det här var... Illa regisserad och oerhört fånigt. Det lät intressant med en mörkare version av historien men det funkar inte alls här.
PeterTheW
2018-12-29
Jag tyckte den v ar bättre än Favreau's Disney-variant. Mörkare, hårdare och utan sång. Grymt!
HerrNenne
2018-12-26
Gillar den här trots ett par flagranta missar, däribland udda nog animationen. Bra ton och story i den här till skillnad från Disneys nya som speciellt i jämförelse med den här blir pinsamt påkommen som bara en cash-in för nostalgi och referenser. Ibland blir det lite löjligt när Serkis snor halva Lord of the rings och för in här, som Cate Blanchetts intro och Cumberbatch som lite väl uppenbara exempel.