3.3

Juryn – A Time to Kill

En svart man tar lagen i egna händer och mördar två vita män som våldtagit hans 10-åriga dotter. En rättegång inleds, vilket intresserar medierna, Ku klux klan och många fler.

Originaltitel A Time to Kill
Regissör Joel Schumacher
Manus Akiva Goldsman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Samuel L Jackson, Kevin Spacey, Oliver Platt, Charles S Dutton, Brenda Fricker, Donald Sutherland, Kiefer Sutherland, Patrick McGoohan, Ashley Judd, Tonea Stewart, Rae'Ven Larrymore Kelly

Skapad 2019-12-20 av Priceguy
I den amerikanska södern angriper två white trash-killar en tioårig svart flicka. Hon misshandlas, våldtas och förnedras. De grips av polisen, men innan det blir rättegång tar flickans far ett ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-02 av cineasten89
En väldigt engagerande och gripande film om en svart man som blir ställd inför rätta för att ha dödat två vita män som våldtagit hans lilla dotter, Tonya. Filmen är baserat på John Grisham...   Läs mer »

Ful_fisk
2022-02-20
Genomgående bra och spännande rättegångsdrama! Börjar riktigt lysande, tappar något efterhand pga längden, men håller ändå klass och stämning hela vägen. Myriaden av karaktärer och intriger är dock inget jag hade velat klippa bort (kanske bara trimma ner redan existerade inslag), det är denna mångfald av synvinklar och perspektiv som gör filmen. Också otroligt roligt att Joel Schumacher satte ihop denna mellan sina båda Batman-kalkoner, varav den senare blev en sådan flopp att hans karriär aldrig återhämtade sig. Känns som att det helt glömdes bort att han precis gjort denna triumf i samma sväng.
Olof_Gronlund
2021-12-05
Fan filmer på 90-talet var mycket bättre, numera byggs det bara på effekter. Filmen är gripande och om ett viktigt ämne, men det är kanske lätt att låta bli att tänka på filmen i sig bara för man grips med. Det saknas lite saker enligt mig för att den ska rankas som väldigt bra, men den är absolut bättre än bara en bra film med. Stark trea får den, , man sitter småklistrad igen och jag är svag för juryfilmer.
gjoob
2018-02-02
Imponerande rollista, men det kompenserar bara delvis det faktum att det är en fumlig bearbetning av ett intressant ämne, totalt känslodriven, med onyanserade karaktärer och full av plattityder.
2018-01-01
Helt ok, men jag vet inte, tycker det är något som fattas för den ska bli riktigt bra...
2017-12-24
Juryn kanske inte håller måttet helt idag, men det spelade ju ingen roll 1996 när det begav sig. En bra Grisham-filmatisering - kanske den bästa jag hittills sett. Svettiga miljöer, svettig stämning och svettiga karaktärer.
servadac
2017-07-31
Den stora behållningen med filmen är de namnkunniga skådespelarna som gör bra ifrån sig vilket är de flesta, dock inte alla. Filmen är *väldigt* 90-tal på ett dåligt sätt. Vilken tid att leva i när man kan dra "charmiga" skämt om att inte ha jobb. Det högst känsliga ämnet hanteras mycket valhänt och filmen hade troligtvis inte kunnat göras idag.
deswhip
2017-06-21
Mycket välspelat drama, engagerande och gripande. I kommentarerna förekommer en del kritik emot slutet, att det skulle vara tillrättalagt och osv. Men jag tycker det positiva slutet för en gång skull var bra, smakfullt och helt på sin plats. Konstigt nog lyckas filmen få fram sitt budskap utan att krångla till det, jag menar "the bad guys" är ju verkligen bara avskum, inget annat och det utan att kännas det minsta präktig ändå!
widez
2017-04-19
Bra film även om story är lite förutsägbar. Slutet är lite ologiskt kanske. Överlag mycket bra skådespel.
Cftbl
2017-02-19
Den här har fan inte åldrats bra alltså... Wow. 90-talet. Osmakligt romcom-försök.
myslas
2017-01-26
Det här utan tvekan den bästa filmatiseringen som gjorts på Grishams böcker. Mycket bra skådespeleri från en imponerande rollista.