3.4

K-PAX

En man hamnar i häkte efter ett rån på Grand Central Station. Polisen för honom till ett allmänsjukhus där psykiatern Mark Powell arbetar. Mark har med framgång behandlat åtskilliga inbillningssjuka människor under sin karriär, hans nya patient är dock något av en gåta. Prot, som mannen kallar sig påstår sig vara från en annan planet, 1000 ljusår härifrån. Prots medpatienter lockas av hans berättelser och finner nytt mod, många vill resa med honom. Dr Powell är inte lika förtjust, han känner ett mörkt hot hängande över Prot, och han bestämmer sig för att använda alla tillgängliga medel för att ta reda på sanningen om denne man, innan det är för sent. När han så misslyckas, börjar han tvivla på allt som han under sitt yrkesliv tagit för självklara sanningar. Och hur lite tid man faktiskt har att upptäcka vem man är.

Originaltitel K-PAX
Regissör Iain Softley
Manus Charles Leavitt
Genre Drama, Science Fiction, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Kevin Spacey, Jeff Bridges, Mary McCormack, Alfre Woodard, David Patrick Kelly, Saul Williams, Peter Gerety, Ajay Naidu, Kimberley Scott, Conchata Ferrell, Vincent Laresca, Celia Weston, John Toles-Bey, Brian Howe, Tracy Vilar
Betygsantal 11965

Skapad 2019-12-14 av projo
Kevin Spacey har alltid varit en av mina absoluta favoritskådespelare. Ända sedan jag såg \"The Suspects\" där han spelar en haltande minst sagt udda karraktär. Jag vet inte vad det är med Kevin...   Läs mer »

Skapad 2019-11-29 av orCa
Kevin Spacey ställs i en ny strålande roll! Åter tillbaka med detta underliga leendet, bär han på en konstig ide! Att han är från yttre rymden... K-pax är namet på en planet! I alla fall om...   Läs mer »

Skapad 2019-11-24 av goran
Om man sett till exempel American Beauty med Kevin Spacey och Fisher King med Jeff Bridges blir man väldigt överraskad av att se dem i en riktig kalkon! Dessa två skådisar som jag haft den störst...   Läs mer »

karlmats
2023-01-31
Underhållande som vanligt när Spacey får stå i centrum. Jag gillar hur man presenterar båda sidor hyfsat likvärdigt och att man som tittare själv får fundera på hur man tycker att allt hänger ihop, eller inte. Bridges spelar bra mot Spacey och sen är det ju alltid lite charmigt med såna här Hollywood-dårhus där alla är lagom charmiga och halvcrazy utan att någon är totalt urflippad på ett galet, våldssamt sätt. Ska enligt många vara en skamlös stöld från en överlägsen argentinsk film från 80-talet med samma tema, men känner jag historien rätt har man säkert uppgraderat den till en bättre version. Jag gillade den här hur som helst och har inga som helst problem att dänga dit en 3a.
Starkbröl
2022-05-22
Manipulativt schmaltz i samma verklighetsfrämmande, låtsasdjupa, superkonstruerade feelgooduppfostringsgenre som Nyckeln till frihet, men inte alls lika skickligt hantverk vare sig vad gäller film eller manipulation. Det är också moraliskt störande, speciellt för en film i moralitetsgenren, att filmen (och boken som låg till grund för filmen) i princip är stulen från den argentinska filmen Mannen som såg mot sydost. Det måste bli en tvåa, en liten besvikelse!
2017-02-23
Smart annorlunda intelligent film som inte riktigt liknar nått annat. Både Bridges och Spacey framförallt gör filmen grymt intressant! Man får sej verkligen en tankeställare om livet.
supermancover
2016-09-20
Mysig och jag älskar Kevin Spacey. Jämt. Men filmen är lite trög och den hade kunnat vara en kvart kortare, lätt.
2016-02-15
Över tio år sedan jag såg denna senast, och jag måste säga att jag till en början var tveksam till om min gamla fyra skulle hålla. Det finns en del småsaker som jag stör mig på, men jag kände alltmer att de var just småsaker som knappast förstör den stora bilden. Jag drogs verkligen in i det här mysteriet, och det var med stor nyfikenhet som jag försökte dammsuga upp alla information som erbjuds tittaren. Kanske kan en rimlig invändning vara att det här är en motsägelsefull historia som aldrig riktigt kan gå ihop hur man än tolkar den. jag har funderat i de banorna, men det faktum att filmen är så kul att fundera kring är i slutändan det viktiga. Jag gillar också att den inte lägger sig tillrätta i någon förutbestämd genre, och att allting berättas med så enkla medel. Kevin Spacey är förstås bra dessutom. Så att ge denna något lägre än en fyra hade trots allt känts fel
2016-02-13
En filosofisk historia, där Kevin Spacy gör en enastående insats, där man verkligen får något att fundera över, egentligen ganska mycket. Försöker man få ihop det så slår man i den ena väggen och tänker om, för att därefter försöka åt ett annat håll, men även där blir inte helheten hel, men det som gör det så bra är att ingen fundering är fel egentligen, den hänger med i sinnet och det gillar jag.En känga åt expertisen, att mer lita på sin egen styrka och intuition.
vetegrodd
2016-02-12
Så himla mysig, jag suktar efter fler filmer med denna space-stämning i vardagskänsla
chimandra
2015-03-16
En solklar femma från mig. Kevin Spacy och Jeff Bridges va strålande i sina roller Kevin ett snäpp bättre men har för aldrig en dålig roll. Spännande, magiskt och förutsägbart till sista filmrutan. Rekommederas starkt en film som jag gäna ser om och som lever kvar.
chimandra
2015-03-16
Självklar 5:a från mig Kevin Spacy och Jeff Bridges gör mycket bra ifrån sig speciellt då Kevin. Häftig histiora där inget är förutsägbart slutet sorgligt men inger hopp fängslande en film som lever kvar kommer nog att se om den. Rekommenderas starkt
mikj
2014-11-29