3.2

Kadettflamman

Susan Applegate tröttnar på New York-livet och bestämmer sig för att resa hem till Iowa. Hon kommer dock på att hon inte har råd med tågresan och blir tvungen att klä ut sig till barn och åka för halva priset. Väl ombord på tåget gömmer hon sig från konduktörerna hos major Kirby som inte misstänker Susans verkliga ålder.

Originaltitel The Major and the Minor
Regissör Billy Wilder
Manus Charles Brackett, Edward Childs Carpenter, Billy Wilder, Fanny Kilbourne
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Ginger Rogers, Ray Milland, Rita Johnson, Robert Benchley, Diana Lynn, Edward Fielding, Frankie Thomas

hsimpson
2020-06-15
Ja, charmig och oskuldsfull, och samtidigt lekfull och lite på gränsen, à la Wilder. Härlig tidig film från hans sida!
apfigur
2013-01-10
Det känns helt absurt att den ska få en 4, men den har en särskild charm som inte går att motstå. Den här skulle inte gå att göra idag, vilket skapar mer spänning. Samtidigt är den så oskuldsfull, och rolig.
DanielMott
2008-10-10
Enligt AFI var det inget bråk alls, Wilder lyckas riktigt bra med hela Lolitakonceptet. Och jag skrattade högt åt de svenska referenserna: - Say something in Swedish! - "I want to be alone!"
thefox
2008-04-02
Undrar hur mycket bråk det var med MPAA innan den fick release. Bra start av Wilder. Jag kanske snålar med betyget.
MaraJade
2008-02-05
En välspelad och härligt komiskt film, även om jag hade lite svårt att ta Ginger Rogers på allvar som 12+ flicka.
Bomkia
2006-08-26
Filmen bygger på en enda idé och det funkar till en gräns, men Wilder kan bättre. 3a.