Kådisbellan

Den unge Roland lever i 1920-talets Stockholm. Hans föräldrar är socialister. I familjens tobaksaffär diskuterar pappa politik och mamma säljer förbjudna kondomer. Roland får erfara att det inte är lätt att bli betraktad som socialist och jude, varken av kamrater eller lärare.

Originaltitel Kådisbellan
Regissör Åke Sandgren
Manus Åke Sandgren
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Jesper Salén, Stellan Skarsgård, Basia Frydman, Niklas Olund, Ernst-Hugo Järegård, Ernst Günther, Axel Düberg, Reine Brynolfsson, Heinz Hopf, Frida Hallgren, Tomas Norström, Ing-Marie Carlsson, Rolf Lassgård, Jurek Sawka, Tommy Johnson

2017-11-19
Istället för att visa hur socialismen ter sig i verkligheten så ger denna film en snedvriden, felaktig bild av socialismen och det drar ner betyget rejält. Men jag kan inte såga filmen totalt då skådespelarna gör ett enastående jobb.
2017-09-15
Funkar väldigt bra som film och detta trots att det är en svensk film och att Stellan Skarsgård är med i den. Som alltid lyser det om Ernst-Hugo Järegård som den otäcka läraren!!!
2016-07-31
Hade denna på VHS som grabb och även om jag inte begrep så mycket av den då så tyckte jag ändå den var bra. Nu i vuxen ålder tycker jag fortfarande att detta är bra film, trots politiken. Filmen är väldigt rolig på sina ställen och när det gäller skådespelarnas insatser finns det inte mycket att klaga över.
Rehn108
2016-06-07
Åh, jag skrev en lång kommentar men den försvann... kort sagt är filmen mycket sämre än jag trodde. Den vill vara Mitt liv som hund, men den lyckas inte alls med detta.
Slowdive2
2014-05-15
Välgjort om vårt auktoritära arv.
2013-03-09
Sett för jag vet inte vilken gång i ordningen. Jag fascineras över hur mycket som händer i filmen, utan att det varken blir stressigt eller spretigt. Och så Kung Järegård på det... (13-/15)
estet_kikka
2013-02-22
"vad betyder fingerpulla, pappa?" filmen e väldigt bra, bitvis både rolig å sorglig. men som så många sagt, den slutade lite för abrupt. satt å undrade vad som hände sen.
Alreadyrick
2012-11-26
Såg den här när jag var liten och tyckte den var bra, sedan såg jag den igen nyss och tyckte fortfarande att den var bra! Funderar på en höjning i betygsskalan. Både Skarsgård och Järegård gör utmärkta rollprestationer, fin musik. Det enda man kan klaga på är att den slutar väldigt plötsligt.
Devils_Arcade
2012-08-27
Fruktansvärt dålig
Xenox
2012-07-04
Bra soundtrack och duktiga skådespelare. Storyn är ganska bra och filmen är klart sevärd. En svensk klassiker.