Kådisbellan

Den unge Roland lever i 1920-talets Stockholm. Hans föräldrar är socialister. I familjens tobaksaffär diskuterar pappa politik och mamma säljer förbjudna kondomer. Roland får erfara att det inte är lätt att bli betraktad som socialist och jude, varken av kamrater eller lärare.

Originaltitel Kådisbellan
Regissör Åke Sandgren
Manus Åke Sandgren
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Jesper Salén, Stellan Skarsgård, Basia Frydman, Niklas Olund, Ernst-Hugo Järegård, Ernst Günther, Axel Düberg, Reine Brynolfsson, Heinz Hopf, Frida Hallgren, Tomas Norström, Ing-Marie Carlsson, Rolf Lassgård, Jurek Sawka, Tommy Johnson

Ful_fisk
2021-02-23
Välgjord och fin epokskildring. Storymässigt lite ofokuserad med en massa lösa trådar som hålls ihop rätt tunt. Men en självklart sevärd film med bara foto, scenografi, kostym och skådespeleri.
karlmats
2021-02-22
Skarsgård spelar över ganska rejält men han är ändå en så pass bra skådis att det blir underhållande. Annars är väl Ernst-Hugo filmens höjdpunkt även om han inte är med så mycket, mycket stockholmsslang blir det men det lyfter väl aldrig till några högre höjder. En ganska stark 2a men inte riktigt nära något högre heller.
2021-02-04
En omtitt efter 25 år och blir fortfarande imponerad av kådisbellan. Välgjord med mycket snygg scenografi och en bra balans mellan humor och allvar. Den här borde solklart finnas i samma rum som andra mer kända moderna svenska klassiker.

2017-11-19
Istället för att visa hur socialismen ter sig i verkligheten så ger denna film en snedvriden, felaktig bild av socialismen och det drar ner betyget rejält. Men jag kan inte såga filmen totalt då skådespelarna gör ett enastående jobb.
2017-09-15
Funkar väldigt bra som film och detta trots att det är en svensk film och att Stellan Skarsgård är med i den. Som alltid lyser det om Ernst-Hugo Järegård som den otäcka läraren!!!
2016-07-31
Hade denna på VHS som grabb och även om jag inte begrep så mycket av den då så tyckte jag ändå den var bra. Nu i vuxen ålder tycker jag fortfarande att detta är bra film, trots politiken. Filmen är väldigt rolig på sina ställen och när det gäller skådespelarnas insatser finns det inte mycket att klaga över.
Rehn108
2016-06-07
Åh, jag skrev en lång kommentar men den försvann... kort sagt är filmen mycket sämre än jag trodde. Den vill vara Mitt liv som hund, men den lyckas inte alls med detta.
Slowdive2
2014-05-15
Välgjort om vårt auktoritära arv.
2013-03-09
Sett för jag vet inte vilken gång i ordningen. Jag fascineras över hur mycket som händer i filmen, utan att det varken blir stressigt eller spretigt. Och så Kung Järegård på det... (13-/15)
estet_kikka
2013-02-22
"vad betyder fingerpulla, pappa?" filmen e väldigt bra, bitvis både rolig å sorglig. men som så många sagt, den slutade lite för abrupt. satt å undrade vad som hände sen.