3.3

Kadosh

I Mea Shearim i Jeusalem arbetar kvinnorna så att männen ska kunna studera Torahn i lugn och ro. Kvinnornas främsta uppgift är däremot att föda barn. Rivka och Meir har varit gifta i tio år, men inte fått barn. Rabbinen försöker övertala Meir att förskjuta Rivka och gifta sig med en fertilare kvinna.

Originaltitel Kadosh
Alternativ titel Sacred
Regissör Amos Gitai
Manus Eliette Abecassis, Amos Gitai
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Yaël Abecassis, Yoram Hattab, Meital Barda, Uri Klauzner, Yussuf Abu-Warda, Leah Koenig, Sami Huri

Dele
2017-04-23
Intressant och kul att se en film som utspelar sig i ett samhälle och miljöer som jag inte har så stora referenser till. Filmen i sig är dock inte så kul, utan en vemodig och kärv berättelse om kvinnors och mäns positioner inom de snäva ramarna i ett konservativt patriarkat. Men också om vårt gemensamma mänskliga inre och längtan till frihet. Ett tårfyllt, fint och utmanande verk i beigt och brunt.
Blake_
2012-04-19
Riktigt hemsk, man blir så arg! Filmen hänger verkligen med i tankarna långt efter att den slutat.
Les_Sourcils
2010-11-26
Åh! Så fin! Så bra och berörande. Väldigt fin i sin stillsamhet och hemskhet. En film man borde se!
Taliah
2008-05-01
Bra och viktigt ämne att ta upp, men filmen är lite tunn, skådisarna sådär och vissa delar ang. religionen är inte helt rätt gjort...
LaVendela
2006-12-07
Filmen är väldigt avskalad - inte en enda onödig färg eller konstig kameravinkel eller annat som inte rör historien. Den fokuserar VERKLIGEN på kvinnornas liv och många scener har verkligen etsats sig fast. Ganska seg i sig, går långsamt framåt, men den fastnar verkligen och väcker massa känslor som finns kvare även efter filmens slut. Minns den och det räcker mer än väl!