3.6

Kagemusha - spökgeneralen

Japan på 1500-talet: Tjuven Nobukados liv skonas när det visar sig att han är väldigt lik länsherren Shingen. För att kunna vilseleda omgivningen anställs Nobukado som dubbelgångare. När Shingen dör så hemlighålls dödsfallet..

Originaltitel Kagemusha
Regissör Akira Kurosawa
Manus Masato Ide, Akira Kurosawa
Genre Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare Takashi Shimura, Jinpachi Nezu, Daisuke Ryu, Mitsuko Baisho, Tatsuya Nakadai, Masayuki Yui, Tsutomu Yamazaki, Hideo Murota, Kaori Momoi, Hideji Otaki, Takayuki Shiho, Kôji Shimizu, Noboru Shimizu, Sen Yamamoto, Shuhei Sugimori, Ken'ichi Hagiwara

Zebulonm
2018-11-14
Seg början. Bättre mot slutet.

2017-08-08
En av Kurosawas sämre filmer.
Tsurugi
2016-02-03
För mig likt Ran en besvikelse med tanke på att det är en Kurosawafilm. Står och väger mellan en trea och fyra.
Jämte
2015-06-02
Höjer till en fyra. Bra film av Kurosawa men samurajfilmerna han gjorde på 50-talet är snäppet bättre. Härligt användande av färger.
Gigi1943
2014-07-01
Tråkig inledning, höll på att stänga av men gav inte upp och det var ju fantastiska scener, speciellt i slutet. Full pott för fotot och en femma för hästarna.
GinNTonic
2013-10-17
Den har sina mäktiga stunder men blir tyvärr för långdragen, speciellt i stridsscenerna mot slutet som saknar tydlig dramaturgi. Har också lite svårt för det teatraliska skådespeleriet, men det är ändå relativt nedtonat här. Såg om den på duk nu med lite mognare ögon än senast, men mitt första intryck av filmen består. Bra, men jag vill att den ska vara bättre.
NtoNW
2013-08-27
Blev inte överförtjust i denna. Jovisst, ibland är scenerna rent strålande vackra, men stundtals slår masscenerna med krigskämpar över och blir rent utav tråkiga. Fast dubbelgångarens situation är väldigt fint fångat så jag sätter väl en fyra då.
Johan_G
2013-05-01
vackert med färgerna vid vissa scener som ger en snygg baksida av striddera, men tyvärr så bestod scerna mycket av mycket film över uppställningar och mindre filmat under stridderna, Var svårt att fatta vilka som vilka och vart dem höll hus. Slutet var katastrofalt, vilket också andra delar av filmen var pga, sin otydlighet runt om vad som skedde. Men storyn var ändå bra, fast dålig utförd. Hade hoppas på mer. Hade Kurosawa fokuserat mer på hur han skulle ha lagt upp filmen, istället för att fokuserat på färger och trams i bakrunden, så kanske det hade kunnat blivit en bättre film. och filmen kunde ha gjorts kortare.

2013-03-23
Omsedd, och även om jag uppskattade filmen väldigt mycket vid första titt så blev det en oväntad höjning. Här är det kvalité överallt. Adaptionen av japansk konst och klassisk japansk saga hanteras mycket bra av Kurosawa, vilken kan ses som en åldrad mästare. Från första scenen till den sista är det stramt, engagerande och fängslande med fantastisk musik. En storartad film som får Ran att blekna.
JimCarrey
2013-03-15
Maffigt! Riktigt fint episkt svep med coola strider och fina östasiatiska kostymintriger. Allra bäst är Kurosawas återgivning av drömen.