3.7

Sagan om prinsessan Kaguya

Ett barn hittas i en bambudunge av en gammal barnlös bambuhuggare. Hon växer fort, som ett bambuskott, och är innan någon vet ordet av en mycket vacker, ung kvinna. Bambuhuggaren bestämmer sig för att ta henne till huvudstaden och göra henne till en riktig prinsessa.

Originaltitel Kaguyahime no monogatari
Alternativ titel The Tale of Princess Kaguya, The Tale of the Bamboo Cutter
Regissör Isao Takahata
Manus Isao Takahata, Riko Sakaguchi
Genre Fantasy, Drama, Animerad, Anime, 2010-tal
Skådespelare Yukiji Asaoka (röst), Tatsuya Nakadai (röst), Aki Asakura (röst), Takeo Chii (röst), Atsuko Takahata (röst)

HerrNenne
2019-06-05
Jättesvår film som jag tycker dock väljer fel väg om och om och om och om igen, tyvärr. Är uppenbart plågad av att den måste följa en daterad folksaga.
Rymdkraft
2019-02-18
Fantastisk film om jordelivets sorg och smärta och det sköna i det. Konstig liknelse kanske men det känns som Främlingen av Camus där på slutet, som även fick mig att böla.
Zarquon
2018-08-02
Baserad på en 1200 år gammal folksaga hamnar den oerhört långt ifrån Disney-mallen, vilket är lite befriande. Men också... Inte sådär helt rimlig berättelse och inte enkel att relatera till alla gånger.
Haenskii
2017-05-28
Vacker som tusan men alldeles för lång och förutsägbar.
LucaCanali
2016-06-26
helt fantastiska animationer! varje bildruta är som en pastelltavla. det är också kul att få ta del av en gammal japansk folksaga men här ligger även filmens svaghet, för berättelsen är som gamla folksagor är allt som oftast: förutsägbara uppfostrande och upprepande. men visst är det en bra film och ett nödvändigt andningshål långt bort från alla amerikanska 3d-dataanimationer. betyg: bra (60/100)
WillyV
2016-03-25
Liknar egentligen ingenting annat, bedårande vacker animering, som till sist får en fin, berörande upplösning. Bäst i den animerade genren, ihop med Eldflugornas grav.
federico033
2016-03-22
Vacker och framfört allt rörande film. Kan inte hjälpa att få intrycket att detta är Isao Takahatas take that till studio Ghibli då de börjat med dataamimering och beställningsjobb.
daniel77
2016-02-19
Stundtals oerhört vackert, men dras ned av upprepningar och longörer.
S_Griffon
2015-12-19
Förstod inte riktigt vad jag såg, men vackert och vemodigt. Passade mig bra och en speciell film.
therion82
2015-10-10
Varken en barn- eller vuxenfilm.