3.4

Kairos röda ros

Cecilia är gift med en arbetslös alkoholist. Filmens värld är hennes enda tröst. En dag kliver filmens drömprins, upptäcktsresande Baxter, ner till henne i salongen och orsakar kaos, både i filmen och i salongen. Baxter är en perfekt man, men helt okunnig om verkligheten.

Originaltitel The Purple Rose of Cairo
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Mia Farrow, Jeff Daniels, Danny Aiello, Edward Herrmann, John Wood, Deborah Rush, Zoe Caldwell, Van Johnson, Karen Akers, Milo O'Shea, Dianne Wiest, Irving Metzman, Stephanie Farrow, David Kieserman, Camille Saviola, Alexander Cohen, Annie Joe Edwards

Skapad 2019-11-10 av AddeColciago
Med The Purple Rose of Cairo försöker Woody Allen visa filmens betydelse för människor och hur nödvändig den är för att vi ska klara av vår gråa och trista vardag. Vi får följa karaktäre...   Läs mer »

hsimpson
2020-02-06
Bra regissörer kan göra bra filmer av riktigt tunna idéer. Här lyckas Woody Allen göra en förvånansvärt tunn film av en riktigt bra idé. Alla karaktärer är ohyggligt platta, och det gör allting tämligen ointressant. Några härliga repliker utifrån situationen som uppstår, men annars finns inte mycket som får mig att dra på smilbanden.
Salvation_Mind
2015-11-08
Hade fått ett högre betyg då för den är inte särskilt banbrytande idag, största problemet är att karaktärerna är väldigt tråkiga då han har gjort de lika innehållsfulla som karaktärer i en standard rulle frn 30-talet.
mammene
2015-06-24
En småtrevlig film med en rolig ide i botten, jag kan hålla med om att karaktärerna är lite småtrista, men jag är väldigt glad att inte självaste regissören var med den här gången.
StureStenhög
2015-06-23
En kul grundidé, och Allen använder den till att med gott resultat både ha lite roligt med hela filmmediet och skildra filmens eskapistiska funktion. Slutet är perfekt och passar fint in i de poänger som Allen vill föra fram, samtidigt märks det också i de små detaljerna att han verkligen är inne på ett område som han bra koll på och känner stor kärlek till. Jag tycker dock att karaktärerna är lite småtrista, och det håller filmen tillbaka. I slutändan kommer man heller inte ifrån att Last Action Hero är en väldigt mycket mer underhållande version av det här
2015-02-18
En Woody Allen-film som för mig var väldigt lätt att ta till mig i och tycka om. Det är charmigt, lättsamt, intressant och med mästerlig dialog. Både Mia Farrow och Jeff Daniels är bra i huvudrollerna och slutet är härligt.

2015-01-10
Intelligent som vanlig -4..
johnaleks
2014-12-07
enbart fånigt hur de fiktionära karaktärerna bryter fjärde väggen, just den grejen hade jag väntat mig mer av från Allen, se Den siste actionhjälten för en betydligt bättre hantering av samma tema
ASSFACE
2014-11-22
Mysig feelgood! Sevärd.
hestret
2014-08-26
Ingen höjdare tycker jag. Kändes som en halvdan Disneyfilm för det mesta. Alldeles för sockersöt för min smak. Försöker rida på sitt, i och för sig intressanta, koncept alldeles för mycket och det blir mest långsamt. Daniels är riktigt träig i den här rollen dessutom och skådespelet i övrigt är godkänt men inte mer. Slutet är däremot finfint och bumpar upp filmen lite grann tillsammans med vissa småroliga stunder. 37/100
ItalyErik
2014-08-17
En "mellan-Allen". Trivsam men inte så mycket mer kanske.